ΕΑΒ: όχι μόνο απόδοση F-16V αλλά και επανεκκίνηση στα Phantom



Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Τα θρυλικά F-4E Phantom II σε υπηρεσία με την 338 Μοίρα, 51 χρόνια ακριβώς μετά την ένταξή τους σε υπηρεσία, συνεχίζουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους αλλά και να φιγουράρουν δίπλα στα πιο σύγχρονα μαχητικά, συμμετέχοντας σε διεθνείς ασκήσεις που διεξάγονται στο εξωτερικό αλλά και στην ΗΝΙΟΧΟΣ.


Τα Phantom παραμένουν ακμαία, λόγω των προσπαθειών του προσωπικού της 338 Μοίρας, που έχει σηκώσει πλέον και το βάρος στην εργοστασιακή συντήρηση (PDM) του “στόλου” ενώ πλέον και η ΕΑΒ συνεισφέρει όσο μπορεί στην τελευταία φάση του επιχειρησιακού βίου τους. Η μακρά αδυναμία ανταποκρίσεως της ΕΑΒ στην συντήρηση των μαχητικών, που είχε ως αποτέλεσμα την αποδυνάμωση της 338 Μοίρας, οδήγησε την ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας στην απόφαση αναλήψεως των εργασιών PDM από την Μοίρα Συντήρησης Βάσης της 117 Πτέρυγας Μάχης. Με αυτό τον τρόπο επέστρεψαν σε υπηρεσία ένα F-4 το 2023 και ένα ακόμη το 2024 ενώ τον παρελθόντα Δεκέμβριο, ένα ακόμη που φιλοξενήθηκε στο βαφείο της ΕΑΒ, επέστρεψε στην 338 Μοίρα. Την περίοδο αυτή, η ΕΑΒ εκτελεί PDM σε ένα ακόμη Phantom, που θα είναι και το τελευταίο, εν όψει της αποσύρσεως του τύπου τα επόμενα έτη. 

Η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας, αποφάσισε το 2022 να αξιοποιήσει την μεγάλη εμπειρία του τεχνικού προσωπικού, με την εκτέλεση της PDM δοκιμαστικά στην 117 Πτέρυγα Μάχης. Η ΕΑΒ συνεισέφερε απλώς με κάποια υλικά του αεροπλάνου, στα οποία πραγματοποιεί ελέγχους και με την αποστολή τους στην Πτέρυγα, επιτεύχθηκε ο στόχος. Το αποτέλεσμα ήταν επιτυχές, σε μικρότερο χρόνο και με μικρότερο κόστος, δίχως καμμία ποιοτική υστέρηση.

Δεδομένου ότι κάθε Phantom που διέρχεται PDM, έχει 1.500 ώρες διαθέσιμες για πτήση, η υπάρχουσα δύναμη κρίνεται επαρκής για να υποστηρίξει το πτητικό έργο της 338 Μοίρας μέχρι την οριστική αυλαία για τον τύπο. Το F-4 Phantom είναι αποφασισμένο να παραμείνει σε υπηρεσία και να αντικατασταθεί από το μαχητικό 5ης γενεάς F-35A Lightining II, μια άκρως τιμητική εξέλιξη για τον βετεράνο που άλλαξε όλη την επιχειρησιακή φιλοσοφία της Πολεμικής Αεροπορίας μετά το 1974. Ανάλογη και μεγαλύτερη, αναμένεται να είναι η επίδραση της εντάξεως του F-35A σε υπηρεσία με την Πολεμική Αεροπορία.

Το έργο της ΕΑΒ υποστηρίζεται πλέον από τεχνικό προσωπικό της Πολεμικής Αεροπορίας, που λαμβάνει Φύλλο Πορείας και έχει συντελέσει αποφασιστικώς στην επανεκκίνηση αυτής της περιορισμένης αποδόσεως στον τύπο. Η νέα διοίκηση της ΕΑΒ, δημιούργησε τις συνθήκες για την υποστήριξη του έργου και στα F-4 Phantom, που επί σειρά ετών είχε εγκαταλειφθεί, με αποτέλεσμα σήμερα, το σημειολογικό “επίτευγμα” της αποδόσεως πλήρως αναβαθμισμένων F-16V αλλά και κάποιων λίγων παλαιμάχων Phantom. Αναφέρεται ενδεικτικώς ότι το τελευταίο F-4 που πρόκειται να επιστρέψει σε ενεργό δράση, δεν είναι διόλου απίθανο να έχει συμπληρώσει… δεκαετία παραμονής στις εγκαταστάσεις της εταιρείας.