Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Μερική αλλαγή διαφαίνεται στην γεωγραφική εγκατάσταση των τμημάτων του Ελληνικού Στρατού που θα αξιοποιήσουν επιχειρησιακώς τα υπό παραλαβή νέα Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη Patroller. Ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ έχει γράψει ότι στον σχεδιασμό του ΓΕΣ ήταν ένα σύστημα να αναπτυχθεί στο αεροδρόμιο Χρυσούπολης Καβάλας, στην Περιοχή Ευθύνης του Δ΄ Σώματος Στρατού ενώ το δεύτερο στο αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης, ως μέρος των δυνάμεων της ΑΣΔΕΝ στο Αιγαίο.
Όπως φαίνεται, οι επιφυλάξεις που είχαν αναφερθεί ως προς την επιλογή του αεροδρομίου Ηρακλείου αποδείχθηκαν βάσιμες, λόγω των οριστικών αποφάσεων ως προς την διάθεσή του, με αποτέλεσμα να ακυρωθεί ο σχετικός σχεδιασμός. Υπό το φως αυτών των εξελίξεων, οι επιλογές που εξετάζονται από πλευράς ΓΕΣ, είναι η εγκατάσταση του συστήματος Patroller στην Ρόδο, είτε στην Κάρπαθο.
Στην πρώτη περίπτωση υπάρχει το αεροδρόμιο Μαριτσών με δύο διαδρόμους μήκους 1.200 και 2.400 μέτρων ενώ στην δεύτερη υφίσταται το Αεροπορικό Απόσπασμα Καρπάθου στον κρατικό αερολιμένα της νήσου, όπου οι υποδομές θεωρούνται ανώτερες. Στον τελευταίο, υφίσταται διάδρομος μήκους 2.400 μέτρων.
Ως προς την περίπτωση του αεροδρομίου Χρυσούπολης, κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας που προκηρύχθηκε στις 18 Νοεμβρίου 2024, στις 29 Ιανουαρίου 2025 το Γ΄ Σώμα Στρατού αποφάσισε την κατακύρωση του έργου κατασκευής νέου μεταλλικού κτιρίου ετοιμότητας μίας θέσης για την εγκατάσταση συστήματος Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΜΕΑ) με προσφορά δαπάνης 226.433,15 € άνευ ΦΠΑ. Αντιστοίχως, σε εξέλιξη βρίσκεται διαδικασία για την κατασκευή υποστέγου στάθμευσης ειδικών οχημάτων 15 θέσεων, για την ίδια εγκατάσταση.
Ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ έχει γράψει ότι τα Patroller δεν θα ενταχθούν επιχειρησιακώς στο Όπλο των Διαβιβάσεων και τα 472 και 473 Τάγματα Επιτήρησης – Πληροφορικής (472, 473 ΤΕΠΠ) που σήμερα επιχειρούν με τα συστήματα Sperwer GR αλλά θα τα χειρίζεται προσωπικό της Αεροπορίας Στρατού. Ο λόγος γι’ αυτό, είναι ότι το μέγεθος των νέων αεροσκαφών απαιτεί από το προσωπικό χειρισμού να έχουν ανάλογο πτυχίο.