Στη τελική ευθεία βρίσκονται οι εξοπλιστικές διεργασίες με αντικείμενο τον πολυπόθητο εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ του Πολεμικού Ναυτικού. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του DefenceReview.gr, η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού έχει οδηγηθεί σε δραστικές περικοπές του προγράμματος εκσυγχρονισμού απόρροια των αποφάσεων της πολιτικής ηγεσίας λόγω μη διάθεσης των αναγκαίων πόρων για ένα ευρύ πρόγραμμα εργασιών εκσυγχρονισμού.
Ως εκ τούτων, το Πολεμικό Ναυτικό θα διαθέσει ένα κονδύλι της τάξης των 300 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα περιλαμβάνει τη προμήθεια νέων ηλεκτρονικών συστημάτων από την ολλανδική Thales (νέο ραντάρ, νέο τακτικό σύστημα και νέους καταυγαστήρες – ραντάρ ελέγχου πυρός STIR) ενώ επιπλέον 50 εκατομμύρια θα διατεθούν στην ελληνική εταιρεία SSMART η οποία θα αναλάβει την ολοκλήρωση και διασύνδεση των συστημάτων στο πλοίο. Κομβικός αναμάνεται να είναι και ο ρόλος της επίσης ελληνικής εταιρείας Hydrus Engineering η οποία θα αναλάβει ως ναυπηγικό γραφείο – εταιρεία την εκπόνηση όλων των απαραίτητων τεχνικών μελετών (μελέτες ευστάθειας κτλ). Όλες οι απαιτούμενες εργασίες έχει αποφασιστεί να λάβουν χώρα στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας στη τεχνική βάση με τα πλοία εν όρμω.
Πρακτικώς αυτό συνεπάγεται πως τα πλοία με τα τελευταία δεδομένα δεν θα εκτελέσουν εργασίες «δεξαμενής» με επίκεντρο εργασίες γενικής επισκευής στα επιμέρους μηχανολογικά μέρη και συστήματα (πχ εργασίες στους άξονες του προωστήριου σκεύους των φρεγατών) καθώς και άλλης φύσης μηχανολογικές εργασίες.
Όπως έχει αναφερθεί και σε προγενέστερο άρθρο μας από πλευράς ολλανδικής Thales τα νέα συστήματα θα παραδοθούν αυτόνομα για λόγους μείωσης κόστους δίχως την εταιρεία να αναλαμβάνει την ολοκλήρωση και διασύνδεση τους κάτι το οποίο θα γίνει από την ελληνική εταιρεία SSMART.
Δεδομένου ότι κυρίαρχη πρόκληση παραμένει εάν το Πολεμικό Ναυτικό είναι σε θέση να εκτελέσει ένα τέτοιο πρόγραμμα εργασιών εκσυγχρονισμού, ως δεύτερη εναλλακτική λύση προβάλει η συνεργασία με κάποια ναυπηγεία όπως του Σκαραμαγκά και της Σαλαμίνας (Salamis Shipyards) τα οποία ενδεχομένως να διαθέσουν συνεργεία τεχνικών και μηχανικών στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας για την εκτέλεση των αναγκαίων εργασιών. Kαι τούτο διότι ουδείς μπορεί να απαντήσει με ασφάλεια εάν το προσωπικό της τεχνικής βάσης του Ναυστάθμου επαρκεί και διαθέτει την τεχνογνωσία για την υλοποίηση ενός μεγάλου προγράμματος εργασιών εκσυγχρονισμού δίχως υπερβάσεις στο χρονοδιάγραμμα.
Σε δεύτερο χρόνο το Πολεμικό Ναυτικό θα προχωρήσει στη σύναψη συμβάσεων με τις εταιρείες BAE Systems και Raytheon για την ολοκλήρωση των εργασιών εκσυγχρονισμού αναφορικά με τα οπλικά συστήματα των φρεγατών όπως είναι η αναβάθμιση του πυροβόλου και η αναβάθμιση των αντιπυραυλικών συστημάτων εγγύς άμυνας των πλοίων Phalanx. Με ξεχωριστή σύμβαση προβλέπεται και η προμήθεια νέων αντιαεροπορικών πυραύλων μέσου βεληνεκούς και συγκεκριμένα των ESSM Block II.
Eπίσης, στα πλαίσια του προγράμματος εκσυγχρονισμού προβλέπεται η εγκατάσταση του Ελληνικού συστήματος παρεμβολών «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ» προϊόν ανάπτυξης της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας. Σε κάθε περίπτωση το πρόγραμμα δεν θα ξεπεράσει τα 450 – 500 εκατομμύρια ευρώ για τις τέσσερις φρεγάτες ως συνολικό κόστος εκ των οποίων 300 εκατομμύρια θα διατεθούν για το πρόγραμμα νέων ηλεκτρονικών ενώ επιπλέον 100 – 150 για τα οπλικά συστήματα.
Υπενθυμίζεται πως η αρχική προσφορά των εταιρειών Thales Netherlands και ThyssenKrupp Marine Systems ανέρχονταν στα 605 εκατομμύρια ευρώ (συμπεριλαμβανομένων του κόστους εκτέλεσης των εργασιών σε ελληνικό ναυπηγείο) ενώ επιπλέον 150 εκατομμύρια ευρώ απαιτούνταν για τις εταιρείες BAE Systems και Raytheon. Λόγω όμως της ελληνικής αδράνειας το Φθινόπωρο του 2024 η νέα τιμή των εταιρειών Thales Netherlands και ThyssenKrupp Marine Systems ανέβηκε στα 750 εκατομμύρια ευρώ δεδομένων και του όγκου των εργασιών που απαιτούνταν για τα πλοία.
Από πλευράς ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια και ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων αποφασίστηκε η δραστική περικοπή του όγκου των εργασιών ενώ το πρόγραμμα θα έχει «ταβάνι» ύψους 500 εκατομμυρίων ευρώ αντί ενός δισ. ευρώ. Πολύ σημαντική ήταν επίσης της μη συμμετοχής στο πρόγραμμα της γερμανικής ThyssenKrupp Marine Systems ενώ όπως προαναφέρθηκε η Thales Netherlands απλώς θα παραδόσει στο ΠΝ τα νέα συστήματα. Εκτός φυσικά του κόστους όπως είχε γράψει το DefenceReview.gr τόσο από γερμανικής όσο και από ολλανδικής πλευράς υπήρχαν σοβαρές νομικές δυσχέρειες που οδηγούσαν το πρόγραμμα στη ψήφιση ειδικού νομοσχεδίου από τη Βουλή των Ελλήνων.
Αξίζει να επισημανθεί πως λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων έχουν περικοπεί πολλές εργασίες στα μηχανολογικά και ηλεκτρολογικά συστήματα των φρεγατών ενώ προσθήκες κρίσιμων συστημάτων που θα αναβάθμιζαν δραστικά το αξιόμαχο των φρεγατών όπως η εγκατάσταση ενός νέου σόναρ μεταβλητού βάθους (CAPTAS – 2) ή η προμήθεια ενός RAM έχουν αποκλειστεί.