H απαραίτητη προσθήκη για τα Mirage 2000-5 και τα Rafale της Πολεμικής Αεροπορίας



Ο MICA NG είναι ο νέας γενιάς πύραυλος μικρής και μέσης εμβέλειας που θα εξοπλίσει τα Rafale της γαλλικής αεροπορίας από το 2026 και έπειτα με παραγγελία 567 πυραύλων και ορίζοντα ολοκλήρωσής της το 2031. 


Όπως και η προηγούμενη έκδοση, ο MICA NG εκτός των άλλων, προσφέρεται και σε έκδοση κάθετης εκτόξευσης για τα συστήματα VL των αντιαεροπορικών συστημάτων σε χερσαίες και ναυτικές πλατφόρμες. Σύμφωνα με τη γαλλική αεροπορία, το γαλλικό αεροσκάφος Rafale στην έκδοση F4.2 θα μπορεί να φέρει μέχρι οκτώ βλήματα της νέας έκδοσης.

Ο MICA είναι ένας πύραυλος αέρος-αέρος που εναέριας εμπλοκής μικρής εμβέλειας μάχης καθώς και αναχαίτιση πέρα ​​από την άμεση οπτική επαφή (BVR). Ο MICA διατίθεται σε δύο εκδόσεις, ηλεκτρομαγνητική (EM) για αναχαίτιση παντός καιρού ή υπέρυθρη (IR) για αφανή προσβολή των στόχων. Με μεγάλη ευελιξία, μπορεί να βληθεί εναντίον στόχων που βρίσκονται πίσω από το αεροσκάφος χάρη στη δυνατότητα εγκλωβισμού στόχου μέσω συνεργατικής εμπλοκής που μεταδίδεται από σύνδεση Link 16 από άλλο αεροσκάφος. Η έκδοση IR λειτουργεί επίσης ως πρόσθετος αισθητήρας υπέρυθρης επιτήρησης, ο οποίος επιτρέπει στο αεροσκάφος να ανιχνεύει πηγές θερμότητας  κατά την πτήση.

Σχετικά με τον πύραυλο MICA NG

Βασισμένος σε ένα εντελώς νέο σχέδιο, ο πύραυλος MICA NG επικεντρώνεται σε έναν εκτεταμένο επανασχεδιασμό της τρέχουσας οικογένειας MICA, διατηρώντας παράλληλα την ίδια αεροδυναμική και μηχανικά μέρη ελέγχου, όπως μακριά φτερά χορδής, επιφάνειες ελέγχου ουράς και έλεγχο διανύσματος ώθησης. Το βλήμα έχει την ίδια διάμετρο (160 χλστ.), το ίδιο μήκος 3,1 μέτρα και το ίδιο βάρος (112 κιλά) με την προηγούμενη έκδοση. Αυτό επιτρέπει την ελαχιστοποίηση της ποσότητας προσαρμογής που απαιτείται για τη λειτουργία του νέου συστήματος με υπάρχουσες πλατφόρμες και εκτοξευτές και διατηρεί τη μοναδική ιδέα που χαρακτηρίζει την επιτυχία του πυραύλου MICA: την επιλογή δύο διαφορετικών ανιχνευτών, υπέρυθρων και ραδιοσυχνοτήτων καθώς και δύο τρόπους εκτόξευσης.

Ο εκτενής επανασχεδιασμός αφορά την εσωτερική διάταξη με την εισαγωγή τεχνολογιών και συστημάτων τελευταίας γενιάς που, χωρίς να διακυβεύεται η αεροδυναμική, το βάρος, το κέντρο βάρους και η αδράνεια του πυραύλου, προσφέρει σημαντικά βελτιωμένη ικανότητα απέναντι σε τρέχουσες και μελλοντικές απειλές.

Στον MICA NG, έχει εγκατασταθεί ένας νέος ανιχνευτής υπερύθρων IIR που βασίζεται σε έναν νέο αισθητήρα ο οποίος και αντικαθιστά τον παλαιό αισθητήρα. Ο νέος αυτός αισθητήρας παρέχει αυξημένη ευαισθησία και μεγαλύτερη διάκριση σε στόχους με χαμηλό IR. Στην έκδοση ΕΜ, έχει εγκατασταθεί ένας νέος ανιχνευτής ραδιοσυχνοτήτων με κεραία ενεργής ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA) επιτρέποντας έξυπνες στρατηγικές ανίχνευσης. Όσο για τον παθητικό αισθητήρα (ΙR) είναι επίσης νέας τεχνολογίας με ικανότητα εντοπισμού και εγκλωβισμού σε μεγαλύτερες αποστάσεις, σε συνδυασμό με ευκρίνεια και δυνατότητα διάκρισης στόχων. Παρουσιάζει επίσης μεγαλύτερη αντοχή σε αντίμετρα υπερύθρων. Αναπτύχθηκε από τη Safran σε συνεργασία με την MBDA. Και οι δύο αισθητήρες παρέχουν τη δυνατότητα εγκλωβισμού πριν (LOBL) και μετά (LOAL) την εκτόξευση, όπως και στον παλαιό MICA. Η Safran επίσης έχει και την ευθύνη της ανάπτυξης της μονάδας αδρανειακής ναυτιλίας (IRS) του MICA NG, ενώ η MBDA σε συνεργασία με την Eurenco σχεδίασαν την εκρηκτική – θραυσματογόνο κατευθυνόμενου ωστικού κύματος, πολεμική κεφαλή. H οποία χρησιμοποιεί ηλεκτρομαγνητικό αισθητήρα πυροδότησης σε συνδυασμό με αισθητήρα λέϊζερ.

Ο μικρότερος όγκος ηλεκτρονικών εξαρτημάτων επιτρέπει στον MICA NG να μεταφέρει μεγαλύτερο φορτίο προωθητικού, επεκτείνοντας σημαντικά την εμβέλειά του, κατά 30%. Η κύρια εξέλιξη αφορά έναν νέο κινητήρα πυραυλοκινητήρα διπλού παλμού που αναπτύχθηκε από τη Roxel και εγκαταστάθηκε στο βλήμα ο οποίος, σε συνδυασμό σε συνδυασμό με την αύξηση του μεταφερόμενου καυσίμου, παρέχει πρόσθετη ενέργεια στον πύραυλο στο τέλος της πτήσης του, βελτιώνοντας την ικανότητα ελιγμών και την ικανότητά του να αναχαιτίζει στόχους σε μεγάλη απόσταση, ιδιαίτερα στη ζώνη απαγόρευσης διαφυγής. Σε λειτουργία επιφανείας-αέρος, το MICA NG θα μπορεί να αναχαιτίσει στόχους σε αποστάσεις άνω των 40 χιλιομέτρων. Τέλος, το κόστος συντήρησης θα μειωθεί σημαντικά χάρη σε εσωτερικούς αισθητήρες που έχουν ως ρόλο να παρακολουθούν την κατάσταση του βλήματος σε όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής του. Η προστιθέμενη επιτάχυνση που παρέχεται από τον νέο κινητήρα διπλού παλμού παρέχει επιπλέον ικανότητα ελιγμών σε φορτία g που στην περίπτωση του ναυτικού VL MICA NG θα επιτρέψει καλύτερες δυνατότητες έναντι δύσκολων απειλών όπως οι υπερηχητικοί και οι ευέλικτοι πύραυλοι κατά πλοίων.

Αντί επιλόγου

Η Πολεμική αεροπορία έχει στη φαρέτρα της σήμερα περίπου 300 πυραύλους  MICA IR/EM οι οποίοι αποκτήθηκαν στις αρχές του 2000 για τον εξοπλισμό των νέων τότε Mirage 2000-5 Mk2. Το απόθεμα αυτό χρησιμοποιείται σήμερα τόσο από τα ελληνικά Mirage 2000-5 Mk2 όσο και από τα Rafale F3R. Όμως παρ’ όλα τα εξελιγμένα χαρακτηριστικά των πυραύλων αυτών δεν παύει να είναι βλήματα που μπήκαν σε υπηρεσία στα μέσα του 1990. 

Η έλευση των νέας γενιάς MICA NG σηματοδοτεί τη σταδιακή απόσυρση των παλαιότερων MICA από το γαλλικό οπλοστάσιο εφόσον δεν υπάρχει κάποιο πρόγραμμα αναβάθμισης των παλαιότερων MICA στο νέο επίπεδο, προφανώς λόγω κόστους. Το σημαντικό είναι, όπως αναφέραμε και παραπάνω, ότι ο νέος MICA NG κρατάει τα ίδια φυσικά χαρακτηριστικά με το παλαιότερο μοντέλο δίνοντας την δυνατότητα ενσωμάτωσης στις ήδη υπάρχουσες πλατφόρμες. Αυτό ουσιαστικά μειώνει τον χρόνο και την πολυπλοκότητα της ενσωμάτωσης της νέας έκδοσης σε μόνο αναβάθμιση του λογισμικού της πλατφόρμας μεταφοράς. Επομένως, θα ήταν μια ενδιαφέρουσα λύση στην επαύξηση όχι μόνο της μαχητικής ισχύος των ελληνικών Rafale αλλά και των σημαντικών για την ελληνική αποτρεπτική ισχύ Mirage 2000-5 Mk2.