Τους τελευταίους μήνες, αρκετές κρίσιμες υποδομές στη Βαλτική Θάλασσα [αγωγός αερίου Balticconnector, καλώδια τηλεπικοινωνιών, διασύνδεση Estlink 2] έχουν υποστεί ζημιές από τις άγκυρες πλοίων με ύποπτη συμπεριφορά, όπως το κινεζικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Newnew Polar Bear, το φορτηγό πλοίο Yi Peng 3 [επίσης κινέζικο] και το δεξαμενόπλοιο Eagle S, ύποπτο ότι ήταν μέρος του ρωσικού «στόλου-φαντάσματα».
Καθώς οι ενδιαφερόμενες χώρες, όπως γράφει η γαλλική “zone Militaire” δεν μπόρεσαν να επιβιβαστούν στα δύο κινεζικά πλοία, οι έρευνες για τις ζημιές που προκάλεσαν στις υποθαλάσσιες υποδομές έχουν σταματήσει.
Από την άλλη, αφού αντέδρασαν γρήγορα, οι φινλανδικές αρχές μπόρεσαν να βάλουν στα χέρια τους το Eagle S το οποίο, σύμφωνα με τη δημοσίευση Lloyd’s List, είναι ύποπτο ότι χρησιμοποίησε εξοπλισμό αφιερωμένο στην κατασκοπεία τον οποίο θα είχε αποβιβάσει στην Αγία Πετρούπολη.
Όποια και αν είναι η περίπτωση, σε αυτές τις τρεις περιπτώσεις, οι ανακριτές ευνοούν τα ίχνη των εσκεμμένων πράξεων που εμπίπτουν στο πλαίσιο των λεγόμενων «υβριδικών» επιχειρήσεων που πραγματοποιούνται για λογαριασμό της Ρωσίας.
Επιπλέον, αυτός είναι ο λόγος που το ΝΑΤΟ ξεκίνησε την Επιχείρηση «Baltic Sentry» προκειμένου να αποτρέψει οποιαδήποτε δολιοφθορά σε κρίσιμες υποθαλάσσιες υποδομές στη Βαλτική Θάλασσα.
Ωστόσο, σύμφωνα με την Washington Post, αξιωματούχοι από αμερικανικές και ευρωπαϊκές υπηρεσίες πληροφοριών αμφισβητούν τη θέση μιας εκστρατείας δολιοφθοράς που ενορχηστρώθηκε από τη Ρωσία.
Έτσι, σύμφωνα με έρευνες που αφορούν τις Ηνωμένες Πολιτείες και μισή ντουζίνα ευρωπαϊκές υπηρεσίες ασφαλείας, δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποδηλώνουν ότι τα ύποπτα σκάφη έσυραν σκόπιμα τις άγκυρές τους κοντά στα υποβρύχια καλώδια ή ότι το έκαναν κατόπιν εντολής της Μόσχας.
«Αντίθετα, Αμερικανοί και Ευρωπαίοι αξιωματούχοι είπαν ότι στοιχεία που έχουν συλλεχθεί μέχρι σήμερα – συμπεριλαμβανομένων των υποκλοπών επικοινωνιών και άλλων απόρρητων πληροφοριών – δείχνουν ότι ήταν ατυχήματα που προκλήθηκαν από άπειρα πληρώματα που υπηρετούσαν σε κακοσυντηρημένα πλοία», αναφέρει η Washington Post.
Επιπλέον υπήρχαν ακόμη και «αντιστοιχεία» που ακύρωναν την υπόθεση της δολιοφθοράς, σύμφωνα με Ευρωπαίο αξιωματούχο που επικαλείται η εφημερίδα. Ποιες; Οι συνομιλητές του τελευταίου δεν θέλησαν να πουν περισσότερα, επικαλούμενοι την «ευαισθησία των ερευνών που βρίσκονται σε εξέλιξη».
Ωστόσο, το χαρακτηριστικό μιας υβριδικής επιχείρησης είναι ότι είναι δύσκολο να αποδοθεί ευθύνη…
Αυτό είναι επίσης το σημείο που τονίζει ο Πέκα Τοβέρι, πρώην επικεφαλής της φινλανδικής στρατιωτικής υπηρεσίας πληροφοριών και νυν ευρωβουλευτής [ομάδα PPE ].
«Το πιο σημαντικό πράγμα σε κάθε υβριδική λειτουργία είναι η δυνατότητα άρνησης των γεγονότων.
Οι ρωσικές υπηρεσίες μπορεί να κατάφεραν να μην αφήσουν κανένα αποδεικτικό στοιχείο που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στο δικαστήριο. Αλλά το να συμπεράνουμε ότι πρόκειται για ατυχήματα είναι σκέτη βλακεία», είπε στις στήλες της Washington Post.
Επιπλέον, ο κ. Τοβέρι προέβαλε δύο στοιχεία που έρχονται σε αντίθεση με τη «συναίνεση» στην οποία κατέληξαν οι επικεφαλής των υπηρεσιών πληροφοριών που επικαλείται η εφημερίδα.
Πρώτον, τα εν λόγω πλοία είχαν «ανώμαλες κινήσεις», είτε πριν είτε μετά την κοπή των υποβρυχίων καλωδίων.
Στη συνέχεια, είναι απίθανο να αφήσετε μια άγκυρα να σέρνεται για αρκετές δεκάδες ναυτικά μίλια χωρίς να το καταλάβετε [εκτός εάν δεν έχει κάνει θόρυβο μέσω του αγωγού και αυτό δεν είχε καμία επίδραση στην ταχύτητα του πλοίου…].
Ο επικεφαλής του Εθνικού Γραφείου Ερευνών της Φινλανδίας, υπεύθυνος για την έρευνα για το Eagle S, ο Σάμι Λιματαινέν απέρριψε την τυχαία θεωρία.
«Δεν θέλω καν να το σχολιάσω. Παίρνω τις πληροφορίες από ξένες εφημερίδες για το τι είναι. Η εθνική αστυνομία της Φινλανδίας ερευνά ένα έγκλημα», είπε στο τηλεοπτικό δίκτυο YLE.
Επιπλέον, οι ισχυρισμοί που έγιναν από αξιωματούχους πληροφοριών με τους οποίους επικοινώνησε η Washington Post έρχονται σε αντίθεση με τις δηλώσεις των σουηδικών αρχών.
«Η κατάσταση ασφαλείας και το γεγονός ότι συμβαίνουν τακτικά περίεργα φαινόμενα στη Βαλτική Θάλασσα μας κάνουν επίσης να πιστεύουμε ότι δεν μπορούν να αποκλειστούν εχθρικές προθέσεις», δήλωσε ο Ούλ Κρίστερσον, ο Σουηδός πρωθυπουργός, με την ευκαιρία της έναρξης του ετήσιου «Folk och» αμυντικό φόρουμ στο Sälen την περασμένη εβδομάδα.
Οι σουηδικές ένοπλες δυνάμεις έχουν προτείνει ότι τα επεισόδια στα υποβρύχια καλώδια ήταν μέρος του «υβριδικού πολέμου».
«Ένα παράδειγμα αυτού είναι η απειλή δολιοφθοράς, η οποία στοχεύει ιδιαίτερα τις υποδομές, τις επικοινωνίες και τις προμήθειες ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτές οι επιθέσεις σχεδιάζονται και υποστηρίζονται από κρατικές υπηρεσίες ασφαλείας, αλλά συχνά εκτελούνται μέσω πληρεξουσίων, έτσι ώστε να μπορούν να απορριφθούν μόλις πραγματοποιηθούν», εξήγησαν στις 14 Ιανουαρίου.