Πολεμικό Ναυτικό 2025: Αποσύρεται το 15% του Στόλου – Έρχονται οι FDI Belharra



Γενναίες μειώσεις στους αριθμούς των πλοίων που υπηρετούν στο Πολεμικό Ναυτικό προγραμματίζει η ηγεσία για το 2025, που προωθεί την ιδέα των «λιγότερων και ετοιμοπόλεμων πλοίων, με υψηλά ποσοστά επάνδρωσης και πιο σύγχρονες σχεδιάσεις με μικρότερο αριθμό πληρωμάτων». Στα σημαντικότερα νέα συγκαταταλέγονται οι αφίξεις των πρώτων φρεγατών FDI Belharra.


Του Χρήστου Μαζανίτη

Τα σχέδια της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού για το 2025 περιλαμβάνουν αποσύρσεις πολλών πλοίων και υποβρυχίων αλλά και την έλευση των δύο υπερσύγχρονων φρεγατών FDI Belharra. Των πρώτων μεγάλων πλοίων επιφανείας που εντάσσονται στον Στόλο μετά το 1998, οπότε και έγινε η πρόσκτηση της τελευταίας φρεγάτας κλάσης ΜΕΚΟ, της ΣΑΛΑΜΙΣ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, που δημοσίευσε και η Realnews της Κυριακής, στην 37η Συνεδρίαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου, στις 12 Δεκεμβρίου, αποφασίστηκε η γενναία μείωση των μονάδων επιφανείας και υποβρυχίων του Στόλου, φτάνοντας το 15%.

Παράλληλα, προβλέπεται η ένταξη δύο φρεγατών FDI Belharra για το 2025 καθώς και τεσσάρων περιπολικών κλάσης ISLAND, τα οποία παρελήφθησαν από το απόθεμα των ΗΠΑ.

Θα πρέπει να επισημανθεί ότι το πρόγραμμα ανανέωσης του Στόλου σταμάτησε το 2008, έτος κατά το οποίο άρχισαν να πυκνώνουν στην παγκόσμια οικονομία τα σύννεφα της επικείμενης οικονομικής κρίσης. Έπειτα, ήρθε η δεκαετής κρίση στην Ελλάδα που πάγωσε τα πάντα και χρειάστηκαν ακόμη 10 χρόνια μέχρι να γίνει η πρώτη παραγγελία πλοίων.

Οι φρεγάτες “S” μετρούν πλέον 50 χρόνια ζωής, με τις 5 εκ των 9 να είναι εκσυγχρονισμένες. Το ίδιο συμβαίνει και με πυραυλακάτους, ειδικά τις “La Combattante IIIΑ”, τις κανονιοφόρους και τα περιπολικά. Αυτή τη στιγμή, ο Στόλος αριθμεί 19 Πυραυλακάτους και οι μειώσεις φαίνεται ότι θα φτάσουν σχεδόν τα 2/5.

Προβλήματα εντοπίζονται και στα Παράκτια Περιπολικά, τύπου «148», ΝΑΣΤΥ και ΑΝΤΩΝΙΟΥ, που θα αντιμετωπιστούν με την έλευση των ISLAND αλλά και μελλοντικά με τα περιπολικά τύπου PROTECTOR, από τις ΗΠΑ.

Η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού επικοινωνεί το δόγμα ότι «για να μεγαλώσουμε πρέπει να μικρύνουμε». Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που έχει εκπονήσει, προκρίνεται η διατήρηση μικρότερου αριθμού πλοίων, απ’ ότι προέβλεπε η προηγούμενη Δομή Δυνάμεων 2020 – 2034, που είχε καταρτιστεί επί Αρχηγού Στρατηγού Φλώρου και υπηρέτησαν δύο Αρχηγοί ΓΕΝ.

Η νέα Δομή Δυνάμεων προβλέπει μείωση των οροφών στις κορβέτες από 6 σε 4 καθώς και των περιορισμό των Πυραυλακάτων σε 11. Η ηγεσία του ΠΝ υπερθεματίζει την ιδέα των λιγότερων κι ετοιμοπόλεμων πλοίων, με υψηλά ποσοστά επάνδρωσης και πιο σύγχρονες σχεδιάσεις, με μικρότερους αριθμούς πληρωμάτων.

Στον αντίποδα, καταγράφεται η απόσυρση μονάδων επιφανείας οι οποίες «έλιωσαν» από την χρήση, χωρίς να γίνει η τακτική τους συντήρηση και χωρίς να υποστούν εγκαίρως προγράμματα εκσυγχρονισμού μέσης ζωής (ΕΜΖ), ώστε να διασφαλιστεί η επιχειρησιακή τους αρτιότητα.

Ακόμη και οι τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ, οι οποίες θα έπρεπε να είχαν ήδη υποστεί το πρόγραμμα ΕΜΖ, βρίσκονται στον «αέρα» με τις αποφάσεις να μετατίθενται από εξάμηνο σε εξάμηνο και τα πλοία να φτάνουν στα όριά τους.

Όπως έχει γίνει γνωστό από το ΠΝ, οι πρώτες δύο FDI Belharra όταν παραληφθούν δεν θα είναι πλήρως επιχειρησιακές. Κι αυτό γιατί μετά την έλευση της τρίτης, ΦΟΡΜΙΩΝ, που θα έχει την πλήρη διαμόρφωση, οι πρώτες δύο «ΚΙΜΩΝ» και «ΝΕΑΡΧΟΣ» θα πάρουν τον δρόμο της επιστροφής στα ναυπηγεία για να γίνουν οι προσθήκες των οπλικών συστημάτων που θα λείπουν, όπως τα επιπλέον κελιά πυραύλων, οι RAM αλλά και τα chaffs. Όπως επίσης, δεν έχει λυθεί ακόμη το κενό και με τα τρία πλοία της κλάσης του συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου κατά των ηλεκτρονικών παρεμβολών – ECM (Electronic Counter Measures). Πρόκειται για σύστημα που δεν υπήρχε στην σύμβαση παραγγελίας των πλοίων και θα πρέπει να τοποθετηθεί εκ των υστέρων με πρόσθετο κόστος, το οποίο υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 250 εκατ. ευρώ ανά μονάδα.

Μειώσεις, όμως, προβλέπει η νέα Δομή Δυνάμεων και για τον Στόλο των υποβρυχίων, που θα φτάσουν τα 10, με την πρόθεση του ΠΝ να είναι ο καταρχήν εκσυγχρονισμός των τεσσάρων TYPE-214 κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ και σε δεύτερη φάση η πρόσκτηση επιπλέον τεσσάρων. Ένα πρόγραμμα, όμως, το οποίο μετατίθεται για μετά το 2030 ενώ οι αποσύρσεις τρέχουν για το επόμενο έτος, και την μείωση κατά 1/5.

Σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί και το μεγάλο πρόβλημα με τις επανδρώσεις στα πλοία. Φέτος οι αποχωρήσεις στο Πολεμικό Ναυτικό υπολογίζεται να ξεπεράσουν κάθε άλλη χρονιά με το πρόβλημα να καταγράφεται ακόμη και στο πρώτο πλήρωμα της πρώτης φρεγάτας FDI Belharra. Από τους πρώτους 60 που επιλέχθηκαν οι 7 τελικά παραιτήθηκαν.

Από την άλλη το τουρκικό πολεμικό ναυτικό ακολουθεί ένα τελείως διαφορετικό δόγμα, αυτό της συνεχούς ναυπήγησης πλοίων και υποβρυχίων κάθε κλάσης. Ρίχνει 8 νέες φρεγάτες κλάσης “Istanbul”, και ως το 2030 θα έχει 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ και 8 παλαιές κλάσης “O.H. Perry”. Όσο παλιά και να είναι τα πλοία, ωστόσο, η δυναμική των συνολικά 20 μεγάλων πλοίων επιφανείας δημιουργεί δυσανάλογη διαφορά.

Επιπλέον, έχει ήδη 6 και συνεχίζει να ναυπηγεί τις κορβέτες εγχώριας σχεδίασης ADA, που ως το 2030 θα έχουν φτάσει τις 14, ενώ μετά το ελικοπτεροφόρο ANADOLU σχεδιάζει να ναυπηγήσει ακόμη ένα της κλάσης καθώς και ένα αεροπλανοφόρο, εκτοπίσματος 40.000 τόνων. Παράλληλα ανακοίνωσε την ναυπήγηση και τεσσάρων καταδρομικών.