Πολεμικό Ναυτικό: Η προοπτική των φρεγατών κλάσης Fridjof Nansen προς αντικατάσταση των γερασμένων φρεγατών Kortenear



Η ανάγκη αντικατάστασης των παλαιών κύριων μονάδων γίνεται χρόνο με το χρόνο και πιο πιεστική ενώ σύμφωνα με τον προγραμματισμό η όποια νέα μονάδα πλην των FDI HN δεν πρόκειται να μπει σε υπηρεσία πριν το 2030-2035. 


Αυτό προδιαγράφει αυτομάτως την επέκταση της επιχειρησιακή ζωής των φρεγατών kortenear. Από την άλλη, η μέχρι τώρα αναζήτηση μεταχειρισμένων πιο σύγχρονων πλοίων προς αντικατάσταση των φρεγατών kortenear έχει αποβεί άκαρπη. Αυτό που ίσως αλλάξει τα δεδομένα με κοντοπρόθεσμη εξέλιξη είναι η απόφαση του Νορβηγικού ναυτικού για αντικατάσταση των τεσσάρων εναπομείνατων φρεγατών κλάσης F310 Fridjof Nansen.

Οι φρεγάτες αυτές κατηγοριοποιημένες στο νορβηγικό ναυτικό ως ASW Frigates, πρόκειται να αντικατασταθούν σταδιακά με μία εκ των τεσσάρων υποψήφιων φρεγατών από ΗΠΑ, Γαλλία, Γερμανία και Ην. Βασίλειο. Μια απόφαση που πρόκειται να παρθεί μέσα στο 2025 πράγμα το οποίο σημαίνει ότι το πρώτο και ίσως το δεύτερο πλοίο θα μπει σε υπηρεσία πριν παρέλθει η τρέχουσα δεκαετία. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα δύο πρώτα πλοία της κλάσης Fridjof Nansen θα μπορούσαν να είναι διαθέσιμα προς πώληση σχετικά σύντομα. Ως εκ τούτου, η συγκεκριμένη κλάση θα ήταν μια πρώτης τάξης ευκαιρία για την ανανέωση μέρος του στόλου με πλοία μόλις 20-25 ετών το 2030, αρκετά νεότερα από τις φρεγάτες ΜΕΚΟ 200 ΗΝ.

Η κλάση F310 Fridjof Nansen ήταν απαίτηση του νορβηγικού ναυτικού για την αντικατάσταση των παλαιών φρεγατών κλάσης Όσλο, με κύρια αποστολή τον ανθυποβρυχιακό αγώνα. Πέντε πλοία παραγγέλθηκαν στον ισπανικό όμιλο Navantia και παραδόθηκαν στο νορβηγικό ναυτικό μεταξύ των ετών 2006-2011. Ένα εξ αυτών, το HNoMS Helge Ingstad, χαρακτηρίστηκε ως ολική απώλεια το 2019 καθώς ενεπλάκη σε ναυτικό ατύχημα με ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο. Η μεταλλική κατασκευή του πλοίου είναι από χάλυβα και το σκάφος διαθέτει τρία κύρια καταστρώματα και είναι χωρισμένο σε δεκατρία υδατοστεγή διαμερίσματα. Αντίστοιχα η υπερκατασκευή διαθέτει δύο κύρια καταστρώματα. Η γάστρα με την υπερκατασκευή είναι συνεχόμενες χωρίς εξάρσεις και ανοίγματα, έτσι ώστε το πλοίο να έχει μειωμένο RCS. Το ολικό μήκος είναι 133,25 μέτρα, το μήκος ίσαλου γραμμής 121,39 μέτρα, το ολικό πλάτος είναι 16,8 μέτρα, το πλάτος ίσαλου γραμμής 15,9, το μέσο βύθισμα 4,9 μέτρα και το κοίλο 9,5 μέτρα. Το εκτόπισμα πλήρους φόρτου είναι 5290 τόνοι. Διαθέτει ενδιαιτήσεις για 146 άτομα ενώ το πλήρωμα αποτελείται από 120 άτομα προσωπικό.

Το κύριο σύστημα πρόωσης του πλοίου είναι ένας συνδυασμός αεροστρόβιλου και ντιζελομηχανών (CODAG, Combined of Diesel and Gas) οι οποίες κινούν δύο άξονες, μέσω δύο κύριων και ενός cross-connecting κιβωτίων μετάδοσης κίνησης MAAG, που καταλήγουν σε δύο πεντάφυλλες προπέλες μεταβλητού βήματος. Το κιβώτιο σύζευξης (cross-connecting) δίνει τη δυνατότητα και οι δύο άξονες να κινούνται με οποιονδήποτε συνδυασμό των κύριων μηχανών πρόωσης του πλοίου. Με αυτό επιτυγχάνεται η κίνηση και των δύο αξόνων με μία ντιζελομηχανή. Η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου είναι 27 κόμβοι ενώ με την οικονομική ταχύτητα 16 κόμβων επιτυγχάνει εμβέλεια 4500 ναυτικών μιλίων. Για επαύξηση της εγκάρσιας σταθερότητας το πλοίο διαθέτει παρατροπίδια και ενεργό σύστημα ευστάθειας με δύο κινούμενα πτερύγια τοποθετημένα δεξιά και αριστερά. Επίσης στην πλώρη υπάρχει ένας ανασυρόμενος ηλεκτρικός προωθητήρας πλώρης (Bow Thruster) ισχύος 1MW ο οποίος μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναλλακτικά και για την πρόωση του πλοίου με μικρή ταχύτητα εάν αυτό απαιτηθεί σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Το συγκρότημα ισχύος αποτελείται από ένα ναυτικό αεροστρόβιλο LM2500 που αποδίδει 21500kW στις 3600 σ.α.λ. και δύο ντιζελομηχανές Izar Bravo 12V που αποδίδουν 4500kW η καθεμιά στις 1000 σ.α.λ. Όλα τα παραπάνω μηχανήματα είναι τοποθετημένα μέσα σε ειδικά ηχομονωτικά modules για τη μείωση του θορύβου. Για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργεια το πλοίο διαθέτει τέσσερις ηλεκτρομηχανές ντίζελ MTU 12V396 TB34 οι οποίες αποδίδουν 900kW η καθεμία στις 1800 σ.α.λ.

Οπλισμός

Ο κύριος οπλισμός των φρεγατών είναι ένα ναυτικό πυροβόλο OtoMelara SR 76/62 στην πλώρη και ένας κάθετος οκταπλό; εκτοξευτής ΑΑ πυραύλων Mk41 για έως 32 ESSM πίσω από αυτό. Όμως στην τελευταία φρεγάτα της κλάσης ο αριθμός των Mk41 έχει αυξηθεί σε δύο με μέγιστη χωρητικότητα 64 πυραύλων ESSM. Τούτο δηλώνει ότι το σκάφος έχει το χώρο και την εφεδρική πλευστότητα/ ευστάθεια για το επιπλέον βάρος ενός δεύτερου γεμάτου εκτοξευτή. Στο μεσόστεγο μεταξύ του κύριου ιστού του ραντάρ και της καπνοδόχου υπάρχουν τοποθετημένοι 2×4 πύραυλοι Επιφανείας-Επιφανείας NSM. Ακολουθούν δύο διπλοί τορπιλοσωλήνες εκατέρωθεν για ελαφρές Α/Υ τορπίλες και τέλος το ελικοδρόμιο και το υπόστεγο ελικοπτέρου ικανά να φιλοξενήσουν ένα Α/Υ ελικόπτερο κλάσης δέκα τόνων. Τον οπλισμό συμπληρώνουν χειροκίνητοι σταθμοί ελαφρών πυροβόλων. Εντύπωση προκαλεί η απουσία οποιουδήποτε συστήματος CIWS πυροβόλων ή πυραύλων.

Ηλεκτρονικά

Ο κύριος αισθητήρας της φρεγάτας είναι το ραντάρ SPY-1F της Lockheed Martin με τέσσερις στοιχειοκεραίες τοποθετημένες στον κύριο ιστό, καλύπτοντας τόξο 360 μοιρών. Το SPY-1F (Frigate) σχεδιάστηκε ώστε να μπορεί να εγκατασταθεί σε πλοία μεγέθους φρεγάτας έτσι η διάμετρος της κάθε σταθερής στοιχειοκεραίας μειώθηκε στα 2,4 μέτρα και αντίστοιχα και ο αριθμός των στοιχείων της στα 1856 από 4350. Το μοντέλο αυτό διατηρεί όλα τα πλεονεκτήματα των προκατόχων του με μικρότερο όγκο και βάρος. Για την καθοδήγηση των Α/Α πυραύλων υπάρχουν εγκατεστημένα δύο ραντάρ ελέγχου πυρός/καταύγασης Mk82 AN/SPG-62 που λειτουργούν στην μπάντα Χ (8-12GHz) και ικανότητα καθοδήγησης πυραύλων ESSM και SM-2. Το CMS του σκάφους που είναι ολοκληρωμένο το ραντάρ SPY-1F είναι το γνωστό AEGIS της Lockheed Martin. Πέραν τούτων το πλοίο διαθέτει ένα ραντάρ έρευνας αέρος/επιφανείας που λειτουργεί στη μπάντα S, δύο ραντάρ ναυτιλίας 2D Reutech RSR 210N  που λειτουργούν στη μπάντα Χ και ένα Η/Ο σύστημα ελέγχου πυρός Vigy 20 της Sagem. Η ανθυποβρυχιακή σουίτα Α/Υ πολέμου είναι η MSI 2005F της Kongsberg και συμπεριλαμβάνει το συρόμενο σόναρ CAPTAS MK2 v.1 και το σόναρ γάστρας MRS 2000 Spherion αμφότερα της Thales.

Το πλοίο διαθέτει επίσης

-Ολοκληρωμένο σύστημα ναυτιλίας
-Ολοκληρωμένο σύστημα επικοινωνιών (ICCS) της Aeromarine με συστήματα τακτικών ζεύξεων Link11 & Link16, SATCOM, UHF κ.α.
-Ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου πλατφόρμας (IPMS) το οποίο παρακολουθεί όλα τα ζωτικά συστήματα επάνω στο πλοίο.

Τέλος διαθέτει σύστημα IFF, σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου ESM CS-3701 της EDO και εκτοξευτές αντιμέτρων DL-12T της Terma με δολώματα υπερύθρων, ραντάρ, ακουστικά καθώς και κατά τορπιλών Loki.