Συνεχίζονται οι μεθοδεύσεις στο ΝΙΜΤΣ

 

Οι μεθοδεύσεις με το ΝΙΜΤΣ φαίνεται ότι δεν έχουν τέλος, σύμφωνα με την ΠΟΕΣ. Η προσπάθεια παρέμβασης του αναρμόδιου Υπουργείου Υγείας στο ΔΣ ενός στρατιωτικού νοσοκομείου δεν μπορεί να εξηγηθεί, πόσο μάλλον υπό την πλήρη έλλειψη τεκμηρίωσης. 


Άραγε για ποιον λόγο στην αιτιολογική έκθεση παρουσιάζεται ότι δεν υπήρχαν σχόλια στη δημόσια διαβούλευση για το άρθρο 37, όταν έχουμε αποκαλύψει ότι αυτό δεν τέθηκε ποτέ σε δημόσια διαβούλευση; Γιατί ένα άρθρο που προοριζόταν αρχικά για νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΑ, μεταφέρθηκε σε νομοσχέδιο του Υπ.Υγείας; Μήπως για να μην κληθεί η Ομοσπονδία μας και οι επίσημοι φορείς των αποστράτων και αποδειχθεί στην πράξη η μεθόδευση της προικοδότησης του ΝΙΜΤΣ στο ΕΣΥ, που κατά τα λοιπά διαψεύδεται διαρκώς, όπως άλλωστε και η ενοποίηση των υπολοίπων τριών κεντρικών στρατιωτικών νοσοκομείων της Αθήνας; Πόσο τυχαίο είναι το γεγονός ότι η χρηματοδότηση ύψους 10 εκ. ευρώ προς το ΝΙΜΤΣ τελικώς εκταμιεύθηκε, αλλά λίγο πριν κλείσει το οικονομικό έτος, ώστε να επιστραφεί κατά το δυνατόν με τις λιγότερες "απώλειες"; Φαίνεται ότι οι προσπάθειες κάποιων να δημιουργηθούν προσκόμματα στη λειτουργία του Νοσοκομείου, είχαν αποτέλεσμα, αν και όχι το αναμενόμενο. 

Σε κάθε περίπτωση είναι ξεκάθαρο ότι ο σχεδιασμός προχωράει κανονικά και ουδείς μπορεί πλέον να πείσει τους στρατιωτικούς ότι δεν είναι αυτό που νομίζουν. Είναι ακριβώς ό,τι νομίζουν, πλην εκείνων που έχουν υιοθετήσει τις διαψεύσεις.

Το έγγραφο της ΠΟΕΣ:


ΘΕΜΑ:   Νοσηλευτικό Ίδρυμα Μετοχικού Ταμείου Στρατού

              Κύριε Υπουργέ.

      Ένα από τα μείζονα θέματα που αναδείξαμε κατά τους προηγούμενους μήνες αφορούσε την πρωτοφανή μεθόδευση της άρνησης χρηματοδότησης του ΝΙΜΤΣ με εγκεκριμένα χρήματα από τα ταμειακά του διαθέσιμα, ενέργεια που εξωθούσε το νοσοκομείο σε οικονομικό στραγγαλισμό.

      Πληροφορηθήκαμε εσχάτως ότι η εκκρεμότητα έληξε και το ποσόν της ενίσχυσης ύψους 10.000.000 € εκταμιεύθηκε. Υπό άλλες συνθήκες το έγγραφό μας θα έπρεπε να τελειώσει εδώ, με μια λιτή ευχαριστία, ωστόσο τα φαινόμενα απατούν. Από την στιγμή που η ενέργεια περατώθηκε αρχές του Νοέμβρη, λόγω της λήξης του οικονομικού έτους μόνο ένα μικρό μέρος του ποσού θα μπορέσει να αξιοποιηθεί και αυτό, για την εξόφληση προμηθευτών και άλλων παρόμοιων εκκρεμοτήτων του προηγούμενου διαστήματος. Αρχές Νοέμβρη είναι προφανές ότι δεν μπορεί να γίνει κανένα έργο, δεν μπορεί να αναληφθεί καμία ενέργεια αναβάθμισης, λόγω των εξοντωτικών γραφειοκρατικών διαδικασιών.

      Εν ολίγοις, το μεγαλύτερο μέρος του ποσού που εκταμιεύθηκε από τα χρήματα που ανήκουν στο νοσοκομείο, σε λιγότερο από δύο μήνες θα επιστραφεί ως αναξιοποίητο. Οι ενέργειες που παρακώλυσαν την έγκαιρη χρηματοδότηση του ΝΙΜΤΣ στέφθηκαν από επιτυχία. Την ίδια στιγμή, πληροφορούμαστε ότι έχει προκύψει σοβαρό πρόβλημα που φοβούμαστε ότι, προσεχώς, είναι πιθανό να καταστήσει αναγκαία την διακοπή των χειρουργείων, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την Υγεία και τα δικαιώματα των ασφαλισμένων.

      Βεβαίως οι πρόσφατες εξελίξεις έχουν φέρει στο προσκήνιο νέες ενδιαφέρουσες εξελίξεις. Την 4/11, κατά τη συζήτηση με τους φορείς για το πρόσφατο σχέδιο νόμου του Υπ.Υγείας, όπου και μεταξύ άλλων συμπεριλαμβάνεται άρθρο που αφορά το ΝΙΜΤΣ, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για στρατιωτικό νοσοκομείο, ουδέν ενδιαφερόμενο μέρος κλήθηκε να καταθέσει τη γνώμη του. Ομοίως, ούτε η Ομοσπονδία μας που είναι ο μόνος φορέας που έχει ασχοληθεί με το θέμα. Οι λόγοι είναι προφανείς.

      Διαβάζοντας στην αιτιολογική έκθεση του το σχεδίου νόμου, ως προς το άρθρο 37, διαπιστώνουμε τα εξής:

              α.   Το Υπ.Υγείας νομοθετεί αντί του ΥΠΕΘΑ, υποκαθιστώντας τις αρμοδιότητές του. Προς επίρρωσιν τούτου, καταργείται η ΚΥΑ των Υπουργείων Προεδρίας και Εθνικής Άμυνας υπ’ αριθμ. Φ.959.1/156/665895/12.10.1990 (ΦΕΚ Β΄ 722). Διερωτόμαστε, έχει τη δυνατότητα το Υπ. Υγείας να ακυρώνει ΥΑ του ΥΕΘΑ παρεμβαίνοντας στις επίσημες αρμοδιότητές του;

              β.   Δεν υφίσταται τεκμηρίωση που να σχετίζεται με το χαρτοφυλάκιο του Υπ.Υγείας. Τουναντίον, διαρκώς διαπιστώνεται μια, ας την ονομάσουμε, «εκδήλωση ενδιαφέροντος» ως προς το ισχύον πλαίσιο που αφορά το ΝΙΜΤΣ και τις ΕΔ. Διερωτόμαστε, ποιο ακριβώς είναι το ενδιαφέρον του Υπ.Υγείας για τις νοσοκομειακές δομές των ΕΔ και τι ακριβώς πρέπει να συμβεί ακόμα για να προκληθεί κάποια επίσημη αντίδραση από το ΥΠΕΘΑ;

              γ.   Ως κύριο πρόσχημα της νομοθετικής πρωτοβουλίας παρουσιάζεται η επικείμενη λήξη αλλά και διεύρυνση της θητείας του ΔΣ, αναγκαιότητα για την οποίαν εξ όσων γνωρίζουμε δεν έχει ληφθεί σχετική απόφαση του ΔΣ. Διερωτόμαστε, έχει παρουσιαστεί κάποια κωλυσιεργία στην επιλογή προσώπων για το επόμενο ΔΣ από την πλευρά του ΥΠΕΘΑ που δεν είχε εμφανιστεί ποτέ κατά το παρελθόν, με αποτέλεσμα να κρίνεται αναγκαία η έγκαιρη παρέμβαση του Υπ.Υγείας για το θέμα;

              δ.   Ως προς τη δυνατότητα διεύρυνσης του ΔΣ του ΝΙΜΤΣ προβλέπεται η νέα σύνθεση να συμπεριλαμβάνει νέα πρόσωπα, με «κατάλληλα επαγγελματικά προσόντα» και «αποδεδειγμένη εμπειρία», που δεν θα περιορίζεται από την προϋπόθεση της στρατιωτικής ιδιότητας. Διερωτόμαστε, πότε έπαψαν οι στρατιωτικοί ιατροί να έχουν τα κατάλληλα επαγγελματικά προσόντα και την αποδεδειγμένη εμπειρία, τόσο επιστημονικά, όσο και διοικητικά, με αποτέλεσμα να απαιτείται «μετάγγιση» κατάλληλου προσωπικού εκτός ΕΔ; Αν έχει διαπιστωθεί έλλειμμα Διοίκησης, το ΥΠΕΘΑ τι έχει να απαντήσει επί τούτου, από την στιγμή που τα πρόσωπα που απαρτίζουν το ΔΣ είναι διορισμένα;

              ε.    Στις αναφορές στη δημόσια διαβούλευση, όχι μόνο απουσιάζει η αναφορά στο γεγονός ότι το άρθρο 37 ήταν ένα από τα άρθρα που προστέθηκαν κατόπιν της ολοκλήρωσης της διαδικασίας, άρα δεν υπήρχε η δυνατότητα να σχολιαστεί, αλλά παραπλανητικά παρουσιάζεται ότι δεν υποβλήθηκαν σχόλια κιόλας, αφήνοντας μια αναληθή εικόνα ότι ουδείς είχε τίποτα να πει για το άρθρο. Διερωτόμαστε, γιατί αποκρύπτεται το γεγονός ότι το άρθρο ουδέποτε τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση;

              στ.  Εντούτοις οφείλει να τεθεί ένα ακόμα ερώτημα: έχουν τηρηθεί όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες προκειμένου να καταλήξουμε στο άρθρο 37; Διότι η θεσμική τεκμηρίωση προς τούτο δείχνει να απουσιάζει από την αιτιολογική έκθεση.

              Κύριε Υπουργέ.

      Θεωρούμε προφανές ότι για μία ευρωπαϊκή χώρα όπου σχετικά πρόσφατα υπήρξε ψηφίστηκαν από το Ευρωκοινοβούλιο οι πολύ σοβαρές επιφυλάξεις ως προς το κράτος Δικαίου στην Ελλάδα, τη Δημοκρατία και τα θεμελιώδη Δικαιώματα, ομολογουμένως η μεθόδευση της απουσίας διαβούλευσης, συνδυαστικά με την αδιαμαρτύρητη υποκατάσταση αρμοδιοτήτων, δίχως οι θιγόμενοι να έχουν δικαίωμα να που την άποψή τους, προφανώς και δεν συγκροτούν μια εικόνα που να υποδηλώνει συμμόρφωση προς τη βελτίωση της κατάστασης. Διαφαίνεται ότι το Υπ.Υγείας ενδιαφέρεται για την «κοινωνική προσφορά» του ΝΙΜΤΣ, αλλά όχι για τη σχέση του με τους στρατιωτικούς, οι οποίοι προφανώς εξαιρούνται από το ενδιαφέρον αυτό.

      Κατόπιν των προαναφερθέντων, θεωρούμε ότι πλέον δεν μπορεί να υπάρχει καμία αμφιβολία ότι υπάρχει πλήρης συσχετισμός της μεθόδευσης της (μη) έγκαιρης χρηματοδότησης του ΝΙΜΤΣ προκειμένου να συνεχιστεί η προσπάθεια οικονομικού στραγγαλισμού του, με τις αλλαγές που φέρνει το αναρμόδιο προς τούτες Υπ.Υγείας με την ανοχή του ΥΠΕΘΑ, οι οποίες αποτελούν σαφέστατη ένδειξη της πολλαπλώς διαψευσμένης επικείμενης ενοποίησης στο πλαίσιο δημοσιονομικών περικοπών, με ταυτόχρονη προικοδότηση του ΝΙΜΤΣ στο ΕΣΥ, υπό καθεστώς που μένει μόνο να πληροφορηθούμε στο προσεχές μέλλον, αλλά μάλλον εύκολα μπορούμε να μαντέψουμε.

      Σε κάθε περίπτωση δηλώνουμε, στο πλαίσιο της προάσπισης των συμφερόντων των στρατιωτικών και κάθε νόμιμου δικαιώματός τους, την επιφύλαξή μας προς το σύνολο των δρομολογούμενων «μεταρρυθμίσεων», διότι η προικοδότηση ενός στρατιωτικού νοσοκομείου σε ένα ΕΣΥ που πανθομολογουμένως έχει αφεθεί στη μοίρα του, προκαλεί εύλογες ανησυχίες ως προς τις πραγματικές προθέσεις της εν λόγω μεθόδευσης.

-- 
Πανελλαδική Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών - Π.Ο.Ε.Σ.