Πιστή στην προσπάθεια δημιουργίας τετελεσμένων στο Αιγαίο, η Τουρκία δεν έχει σταματήσει από τις 9 Αυγούστου μέχρι σήμερα να έχει αεροπορική παρουσία στο νοτιοανατολικό Αιγαίο, προχωρώντας συστηματικά σε παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας εντός του FIR Αθηνών.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Συγκεκριμένα, από τις 9 Αυγούστου, που το ιταλικό πλοίο Ievoli Relume ξεκίνησε
να πραγματοποιεί τον δεύτερο γύρο ερευνών για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας
– Κύπρου – Ισραήλ, μέχρι σήμερα, τουρκικά UAV, κατασκοπευτικά αεροπλάνα CN-235
και αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας ATR-72, ακόμη κι ελικόπτερα προχωρούν σε
συστηματικές παραβάσεις των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας (ΚΕΚ) εντός του FIR
Αθηνών, στην θαλάσσια περιοχή που βρίσκεται νότια της Κάσου και της Καρπάθου.
Τα μηνύματα που στέλνει η Τουρκία είναι διπλά και σαφή. Το πρώτο ότι γι’
αυτή το ανυπόστατο δόγμα της «γαλάζιας πατρίδας» και το παράνομο
«τουρκολιβυκό μνημόνιο» αποτελούν αναπόσταστο τμήμα της εξωτερικής της
πολιτικής και το δεύτερο ότι πίσω από το προσωπείο του πρόθυμου συνομιλητή
κρύβεται το πραγματικό – ανυποχώρητο πρόσωπο με τις νέο-οθωμανικές βλέψεις.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην επίσημη σελίδα του ΓΕΕΘΑ, παράβαση των
κανόνων εναέριας κυκλοφορίας λαμβάνει κατεξοχήν χώρα όταν αεροσκάφος
εισέρχεται στο FIR Αθηνών χωρίς να έχει καταθέσει σχέδιο πτήσεως, ήτοι κατά
παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας. «Οι κανόνες εναέριας κυκλοφορίας
έχουν θεσπισθεί από τις εντεταλμένες από τον ICAO ελληνικές αρχές εναέριας
κυκλοφορίας εντός του FIR Αθηνών με βάση τις προβλέψεις και τις σχετικές
συστάσεις του ICAO, καθώς και τη διεθνή πρακτική και αποσκοπούν στην
εξασφάλιση ασφαλών συνθηκών πτήσεως σε όλον τον εναέριο χώρο του FIR
Αθηνών».
Η Τουρκία διατείνεται τα τελευταία χρόνια ότι η Σύμβαση του Σικάγου του 1944
και οι κανόνες και συστάσεις του ICAO δεν εφαρμόζονται έναντι των κρατικών
αεροσκαφών, παραβλέποντας την υποχρέωση των κρατών να εξασφαλίζουν ότι τα
αεροσκάφη τους σέβονται τις βασικές αρχές και τους κανόνες που είναι
απαραίτητοι για την ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας. Αποκορύφωμα αυτής της
νέας προκλητικής πολιτικής ήταν η πρόσφατη κορυφαία αεροπορική άσκηση του
ΝΑΤΟ, Ramstein Flag, που για πρώτη φορά διοργανώθηκε εκτός Γερμανίας με την
Ελλάδα να είναι η πρώτη χώρα που την φιλοξένησε. Όλες οι χώρες – σύμμαχοι
του ΝΑΤΟ που συμμετείχαν υπέβαλαν σχέδια πτήσης. Η Τουρκία αρνήθηκε κι ως εκ
τούτου τελικά δεν της επετράπη να λάβει μέρος στην άσκηση, με την ίδια να
σπεύδει να βγάλει ανακοίνωση ότι δε θα πάρει μέρος για δικούς της λόγους.
Ο συντονισμός των πτήσεων, τόσο των πολιτικών όσο και των στρατιωτικών
αεροσκαφών, σε διεθνή εναέριο χώρο είναι απαραίτητος για ασφαλή διεξαγωγή
της εναέριας κυκλοφορίας και συνίσταται στην ανταλλαγή κάθε πληροφορίας περί
των πτήσεων σε μία περιοχή. «Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η προβλεπόμενη
από τον ICAO υποβολή των πληροφοριών πτήσεων υπό τη μορφή του σχεδίου πτήσης
(Flight Plan)» επισημαίνει το ΓΕΕΘΑ.
Έτσι, από τις 9 Αυγούστου μέχρι και τις 31 Οκτωβρίου, η Τουρκία έχει
προχωρήσει σε συνολικά 119 παραβάσεις των ΚΕΚ εντός FIR Αθηνών. Όλες οι
παραβάσεις έγιναν στον εναέριο χώρο της συγκεκριμένης θαλάσσιας περιοχής.
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της τουρκικής προκλητικότητας, όλους τους
προηγούμενους μήνες του 2024, δηλαδή από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Ιούλιο
είχαν καταγραφεί μόλις 57 παραβάσεις εκ των οποίων οι 27 έγιναν τον Μάιο
κατά τη διάρκεια αεροναυτικής άσκησης, σε περιοχή που είχαν δεσμεύσει με
NAVTEX και με ΝΟΤΑΜ, όμως δεν είχαν καταθέσει σχέδια πτήσης ως όφειλαν.
Τον Αύγουστο καταγράφηκαν 29 παραβάσεις, τον Σεπτέμβριο 39 και τον Οκτώβριο
51, καταγράφοντας αρνητικό ρεκόρ. Το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, το 2023,
που ήταν και το πρώτο καλοκαίρι των «ήρεμων νερών» στο Αιγαίο, είχαν
καταγραφεί 3 τον Αύγουστο, 8 τον Σεπτέμβριο και 4 τον Οκτώβριο, καμία όμως
από αυτές δεν περιλάμβανε το συγκεκριμένο σημείο του εναέριου χώρου, που
συστηματικά στοχεύει καθημερινά το τελευταίο τρίμηνο.
Άξιο προσοχής είναι ότι η πλειοψηφία των Παραβάσεων πραγματοποιούνται με Μη
Επανδρωμένα Αεροσκάφη – UAV τύπου Aksungur – γνωστό κι ως Anka-2, το οποίο
εκτός από κατασκοπευτικές δυνατότητες μπορεί να φέρει και οπλισμό, γι’ αυτό
και αναφέρεται ως Μη Επανδρωμένο Αερόχημα Μάχης – unmanned combat aerial
vehicle (UCAV). 11 φορές έκαναν την εμφάνισή τους τα τουρκικά drones τον
Αύγουστο, 14 τον Σεπτέμβριο και 15 τον Οκτώβριο.
Έμπειρος αναλυτής του «ελληνικού πενταγώνου» χαρακτηρίζει στο enikos.gr την
συγκεκριμένη τακτική της Τουρκίας με «μαρκάρισμα». Μία πρακτική που κάνουν
τα ζώα συντροφιάς στον χώρο που προσπαθούν να οικειοποιηθούν.
Η Τουρκία «μαρκάρει» την περιοχή της, προσπαθεί να δημιουργήσει τετελεσμένα
και δείχνει να μην έχει καμία διάθεση να σταματήσει.
ΠΗΓΗ: enikos.gr/