Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Ένα ακόμη ελικόπτερο NH90 κατέφθασε σήμερα στα Μέγαρα και εντάχθηκε στην
δύναμη του 2ου Τάγματος Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού. Πρόκειται για το 17ο
ελικόπτερο του τύπου, το οποίο ανήκει στην “απλή” έκδοση και είναι το δεύτερο
NH90 που παραδίδεται στην διάρκεια του τρέχοντος έτους και το τρίτο από τα έξι
τελευταία ελικόπτερα του προγράμματος, για τα οποία στις 8 Απριλίου 2021 είχε
υπογραφεί η 6η Τροποποίηση της Συμβάσεως Υπ’ αριθμ.: 034Α/03.
Παρά τις καθυστερήσεις, οι παραδόσεις εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν το επόμενο
έτος. Εν τούτοις, αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο την Αεροπορία Στρατού, είναι
η σύναψη συμβάσεως Εν Συνεχεία Υποστηρίξεως (FOS). Το ζήτημα βρίσκεται εδώ και
μήνες στην ΓΔΑΕΕ, με άγνωστο ακόμη τον χρόνο αναθέσεως.
Μόνο μετά την ενεργοποίηση της συμβάσεως FOS, θα ξεκινήσει σταδιακώς η
ανάκαμψη του δείκτη διαθεσιμότητας των NH90. Με την έναρξη της κανονικής ροής
ανταλλακτικών, το προσωπικό θα μπορέσει σιγά σιγά να επαναφέρει στην ενέργεια
ελικόπτερα και να συντηρεί κανονικά τα όσα βρίσκονται ακόμη σε πτητική
κατάσταση. Δυστυχώς όμως, με την σύμβαση FOS δεν επιλύονται και όλα τα
προβλήματα του “στόλου” των NH90, δεδομένου ότι με αυτήν, δεν είναι δυνατή η
επαναφορά σε ενέργεια των τεσσάρων πρώτων ελικοπτέρων που παραδόθηκαν. Αυτά
ανήκουν στην διαμόρφωση Αρχικής Επιχειρησιακής Ικανότητος (IOC) και απαιτείται
να μεταφερθούν στην Γαλλία για να υποβληθούν στις εργασίες που κρίνονται
απαραίτητες. Αυτό, αναμένεται να αποτελέσει αντικείμενο νέας ξεχωριστής
συμβάσεως στο μέλλον.
Η Αεροπορία Στρατού είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τα ανταλλακτικά που
προσφέρθηκαν από την Αυστραλία, όπως είχε γράψει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ. Ο τύπος
αποσύρθηκε από υπηρεσία με τον Αυστραλιανό Στρατό εν τούτοις, τελικώς όλο το
απόθεμα κατέληξε στην κατασκευάστρια κοινοπραξία και το ενδεχόμενο αυτό
έσβησε.
Σημειώνεται ότι ακόμη και μετά την ενεργοποίηση της συμβάσεως FOS, θα
απαιτηθεί βάθος χρόνου μέχρι η δύναμη των NH90 να αποκατασταθεί σε κατάσταση
“κανονικότητος”, όσον αφορά την σταθεροποίηση σε ένα ικανοποιητικό ποσοστό
διαθεσιμότητος. Αφενός απαιτούνται διαφορετικής εκτάσεως εργασίες ανά
ελικόπτερο, αφετέρου είναι και ζήτημα διαθέσιμου προσωπικού στην τεχνική
υποστήριξη. Τοιουτοτρόπως, μια ρεαλιστική εκτίμηση για το χρονικό διάστημα που
θα απαιτηθεί ώστε τα NH90 να υπηρετούν με ικανοποιητικό δείκτη διαθεσιμότητος,
είναι τριετία με τετραετία! Ιδανικώς κι εφόσον εξελιχθούν όλα κατ’ ευχήν, την
εικόνα αυτή θα εμφανίζουν τα NH90, όταν θα έχουν ενταχθεί σε υπηρεσία πλέον τα
UH-60M Black Hawk!
Τα ανωτέρω, δίνουν μια εικόνα των υψηλών απαιτήσεων που υπάρχουν στην
υποστήριξη του πτητικού υλικού. Η σύναψη συμβάσεως FOS, δεν καλύπτει όμως όλες
τις ανάγκες για τον στόχο της βέλτιστης διαθεσιμότητας των ελικοπτέρων. Για
τον λόγο αυτόν, πλέον η Αεροπορία Στρατού υιοθετεί την αντίληψη της
δημιουργίας και “αποθέματος” ανταλλακτικών. Αυτό σημαίνει ότι πέραν της ροής
σε ανταλλακτικά, τα οποία παραδίδονται σύμφωνα με την εκτέλεση της συμβάσεως
FOS, γίνεται επιπλέον προμήθεια ανταλλακτικών, συγκροτημάτων και
υποσυγκροτημάτων, ούτως ώστε επί της ουσίας να υπάρχουν “στην αποθήκη” άλλα
δύο – τρία πλήρη ελικόπτερα σε αυτή την μορφή, όπως λέγεται χαρακτηριστικώς.
Όταν ένα συγκρότημα πρέπει να αποσταλεί στο εξωτερικό για επισκευή ή
συντήρηση, τότε χρησιμοποιείται ένα από το “απόθεμα” και το ελικόπτερο δεν
καθηλώνεται στο έδαφος.
Αυτή η αντίληψη δημιουργίας αποθέματος ανταλλακτικών, είναι ο λόγος για τον
οποίο το επόμενο διάστημα ετοιμάζεται να ανατεθεί σχετική σύμβαση και για τα
Black Hawk! Για τα οποία, θα υφίσταται εκ παραλλήλου και σύμβαση FOS. Με αυτό
τον τρόπο, η Αεροπορία Στρατού προσμένει να διατηρεί σε απολύτως ικανοποιητικά
επίπεδα τις διαθεσιμότητες των ελικοπτέρων της.