Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Η είδηση προέκυψε από άρθρο του δημοσιογράφου Σελτσάν Χατσάογλου στο Bloomberg
στις 11 Ιουλίου, που υποστήριζε ότι η Τουρκία προχωρά σε περικοπή της υπό
διαπραγμάτευση, συμβάσεως προμήθειας και αναβαθμίσεως μαχητικών F-16V. Το
δημοσίευμα υποστήριζε ότι η Τουρκία, «θα επιδιώξει μια συμφωνία
αντισταθμιστικών για την εγχώρια παραγωγή ορισμένων εξαρτημάτων πολεμικών
αεροσκαφών».
Είναι προφανές λοιπόν ότι μετά την έγκριση της προμήθειας, δυνητικού ύψους 23
δισ. $, από την Ουάσιγκτον στις 26 Ιανουαρίου 2024, η Τουρκία διαπραγματεύεται
την οριστικοποίηση του τελικού “πακέτου” που θα επιλέξει, με όρους
ανταλλαγμάτων σε επίπεδο αμυντικής βιομηχανίας. Επικαλούμενος ανώνυμες πηγές
με γνώση της υποθέσεως, ο Χατσάογλου ανέφερε ότι επιδίωξη είναι η μείωση των
προς αναβάθμιση F-16 από 79 που ορίζεται στο προσχέδιο συμφωνίας, όπως και η
ποσότητα των πυρομαχικών, λόγω περιορισμών προϋπολογισμού. Οι εξοικονομούμενοι
πόροι, θα μπορούν να διοχετευθούν για προμήθειες προϊόντων της εγχώριας
αμυντικής βιομηχανίας.
Τί μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά;
Κατ’ αρχάς, αναδεικνύεται η σημαίνουσα θέση που κατέχει στην πολιτική
εξοπλισμών της Τουρκίας, η εγχώρια αμυντική βιομηχανία ως φορέας στρατηγικής
ενισχύσεως της αυτονομίας της χώρας σε κρίσιμο πολεμικό υλικό. Το αντίθετο
με την Ελλάδα.
Η αναφορα σε απαίτηση εγχώριας παραγωγής εξαρτημάτων, δείχνει ότι υφίσταται
διαπραγμάτευση για εξασφάλιση κάποιας αυτονομίας σε ανταλλακτικά, εξαρτήματα
ή υποσυστήματα του F-16V. Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι σε όλες τις προμήθειες
F-16, έγινε συναρμολόγηση στην Τουρκία και η γραμμή αυτή μπορεί να
επαναλειτουργήσει. Μάλλον η Τουρκία δεν αρκείται σε ανταλλάγματα υπό την
μορφή κηροζινοφόρων οχημάτων ή υπόστεγων, τα οποία στην Ελλάδα βαπτίζονται
SSI…
Συγκεκριμένα τώρα, εφόσον η Τουρκία διαπραγματεύεται την μείωση των F-16 που
θα αναβαθμίσει σε V, υπάρχει εξήγηση: προφανής απάντηση είναι ότι αντί 79
μαχητικών, θα αναβαθμίσει λιγότερα σε V και τα υπόλοιπα θα αναβαθμιστούν με
τις εγχώριες λύσεις που έχουν αναπτυχθεί βάσει του προγράμματος ÖZGÜR
2.
Είχαμε αναλύσει ότι τα 79 προς αναβάθμιση μαχητικά, ήταν λογικά, τα 29 F-16
Block 50+ και 50 F-16 Block 50M. Πολύ πιθανώς, η αναθεώρηση να αφορά την
αναβάθμιση σε V μόνο των 29 F-16 Block 50+, ώστε να εξασφαλιστεί ομοιογένεια
με τα 40 νέας παραγωγής F-16V. Τα 50 F-16 Block 50M, θα αναβαθμιστούν όπως
και τα υπόλοιπα 20, με πυρήνα το ραντάρ τεχνολογίας AESA τύπου MURAD που
ανέπτυξε η Aselsan, πιθανότατα σε συνεργασία με την αμερικανική
Raytheon.
H Aselsan ανακοίνωσε στις 26 Μαρτίου 2024 την πρώτη πτήση αναβαθμισμένου
F-16 με το ραντάρ MURAD. Επρόκειτο για το πρωτότυπου του F-16 Block 30TM που
χρησιμοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος ÖZGÜR.
Η τουρκική “στροφή”, μπορεί να χαρακτηρισθεί εύλογη. Εφόσον η δεύτερη φάση
με το πρόγραμμα ÖZGÜR 2 επιτρέπει την αναβάθμιση των F-16 σε επίπεδο
παραπλήσιο του V, εξασφαλίζονται πόροι και ενισχύεται η αυτονομία της
Τουρκίας. Λιγότερα F-16V, σημαίνει αυτομάτως και μικρότερη απαίτηση για
σχετικά όπλα ενώ αντιστοίχως, περισσότερα αναβαθμισμένα αεροπλάνα βάσει του
προγράμματος ÖZGÜR 2, συνεπάγονται προμήθεια περισσότερων πιστοποιημένων
όπλων εγχωρίου αναπτύξεως της Roketsan.
Προφανές σενάριο, είναι η δημιουργία μίας απολύτως ομοιόμορφης δυνάμεως 69
F-16V με ραντάρ AN/APG-83, αυξημένης αυτονομίας χάρη και στην δυνατότητα
προσαρμογής δεξαμενών CFT, και 170 αναβαθμισμένων F-16 Block 40M/50M με
ραντάρ MURAD. Την δύναμη θα συμπληρώνουν 35 αναβαθμισμένα F-16 Block 30TM,
επίσης με ραντάρ MURAD.