Τεράστιες παραγγελίες ‘έπεσαν’ στην Dassault Aviation – θα ανταποκριθεί σε αυτές;



Η γαλλική κατασκευάστρια στρατιωτικών και εμπορικών αεροσκαφών Dassault Aviation, η οποία, μεταξύ άλλων, παράγει επίσης μαχητικά αεροσκάφη Rafale 4+, σκοπεύει να αγοράσει γη κοντά στο διεθνές αεροδρόμιο Jevar στην Ινδία για να ανοίξει μια εγκατάσταση εκεί για τη συντήρηση, την επισκευή και την επισκευή του πολλαπλού ρόλου μαχητικών αεροσκαφών Mirage 2000 και Rafale.

Αυτό σημαίνει ότι μελλοντικά αεροσκάφη που ενδέχεται να παραγγείλει η ινδική Πολεμική Αεροπορία από τη Γαλλία, κάτι που εικάζεται εδώ και καιρό, θα μπορούσαν να παράγονται τοπικά, αναφέρουν οι «Economic Times».

Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση του Εμανουέλ Μακρόν και η Dassault Aviation έχουν δεσμευτεί για την παραγωγή μαχητικών Rafale στην Ινδία ως μέρος της πρωτοβουλίας «Make in India».

Επιπλέον, ο κατασκευαστής κινητήρων Safran SA σχεδιάζει να ανοίξει εργοστάσιο κινητήρων Rafal στο Hyderabad, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του το 2025.

Γιατί είναι σημαντικό;

Η Ινδία, που έχει ήδη αποκτήσει 36 Rafale C και B με κόστος 7,87 δισ. ευρώ, σκοπεύει να αποκτήσει άλλα 114 μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων, αλλά προϋπόθεση είναι οι προμηθευτές να είναι έτοιμοι να ανοίξουν εγκαταστάσεις παραγωγής στην Ινδία. Αυτό γίνεται για την ενίσχυση της αμυντικής κατασκευαστικής ικανότητας της Ινδίας και για μεγαλύτερη ανεξαρτησία στην προμήθεια νέων ανταλλακτικών και συντήρηση αεροσκαφών.

Δεν είναι μόνο οι Γάλλοι στο παιχνίδι

Η νέα συμφωνία για τα μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων εκτιμάται ότι αξίζει περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια, καθιστώντας την ένα από τα μεγαλύτερα στρατιωτικά συμβόλαια στον κόσμο.

Μεταξύ των αεροσκαφών που αναφέρονται ως πιθανές επιλογές μέχρι στιγμής είναι το Rafale της Dassault, το Super Hornet F/A-18 της Boeing, το JAS 39 Gripen E/F της SAAB, το F-21 της Lockheed Martin (στην πραγματικότητα ένα F-16 προσαρμοσμένο για την Ινδία) και το Eurofighter Typhoon.

Το MiG-35 αναφέρθηκε επίσης νωρίτερα, αλλά δεδομένου του εξαιρετικά μικρού αριθμού αεροσκαφών που παράγονται και των σημερινών παγκόσμιων συνθηκών (πόλεμος στην Ουκρανία) στις οποίες η Μόσχα πρέπει πρώτα να φροντίσει τη δική της αεροπορία, αυτό φαίνεται απίθανο.

Να προστεθεί επίσης ότι το Ινδικό Ναυτικό διαπραγματεύεται την τιμή για 26 αεροσκάφη Rafal M για να «εξοπλίσει» το αεροπλανοφόρο του INS Vikrant.

Η Ινδία διαθέτει ήδη αποθήκες συντήρησης, επισκευής και εκπαίδευσης προσομοιωτών για το Rafale στην αεροπορική βάση Ambala.

Σε κάθε περίπτωση, αυτή θα ήταν η τελευταία σε μια σειρά μεγάλων παραγγελιών για την Dassault, καθώς και άλλες σχετικές εταιρείες που εργάζονται για την παραγωγή του Rafale.

Μεγάλες παραγγελίες στην Dassault

Η πρώτη ξένη παραγγελία ήρθε από την Αίγυπτο, για 24 αντίτυπα και στα τέλη της περασμένης δεκαετίας και στις αρχές της δεκαετίας του 2020, η αγορά άνοιξε στους Γάλλους.

Στην Dassault Rafale έχουν γίνει παραγγελίες από το Κατάρ (36 αεροσκάφη), την Ινδία (αναφέρονται 36 αεροσκάφη), την Ελλάδα (12 χρησιμοποιήθηκαν από τον «κατάλογο» της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας και 12 νέα), την Κροατία (12 μεταχειρισμένα), τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (80 νέα στο πρότυπο F4), η  Ινδονησία (42 νέα) και η Αίγυπτος έκαναν δεύτερη παραγγελία για άλλα 30 αεροσκάφη, τα οποία οι Γάλλοι πρόθυμοι να προσφέρουν δανεικά.

Πριν από λίγους μήνες εμφανίστηκε στα μέσα ενημέρωσης ότι η Ελλάδα ήθελε να παραγγείλει τουλάχιστον 10 ακόμη μοντέλα, το Ιράκ (14) αναφέρθηκε επίσης ως πιθανός αγοραστής τα τελευταία χρόνια και υπήρχαν φήμες ότι η Σαουδική Αραβία μπορούσε να παραγγείλει τουλάχιστον 54 μοντέλα, αν και φαίνεται ότι η αλλαγή των γερμανικών πολιτικών σχετικά με τους όρους εξαγωγής του Eurofighter (αρχικά ήταν απρόθυμοι να πουλήσουν νέα μοντέλα στο Ριάντ) καθιστούν τη συμφωνία μακροπρόθεσμη.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το Κατάρ έχει τη δυνατότητα να παραγγείλει άλλα 36 Rafales, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η Σερβία εξετάζει το ενδεχόμενο αγοράς 12 νέων αεροσκαφών τύπου F4.

Δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ για τη γαλλική εταιρεία. Πότε θα παραχθούν;

Εν ολίγοις, οι Γάλλοι πλήρωσαν πρόσφατα το βιβλίο παραγγελιών τους σε ένα επίπεδο που πιθανότατα δεν ήλπιζαν καν – πρέπει να τονιστεί ότι μιλάμε για συμφωνίες των οποίων η συνολική αξία υπολογίζεται σε δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ.

Εκτός από όλα αυτά, θα πρέπει επίσης να προσθέσουμε μια νέα παραγγελία για 42 Rafales που δόθηκαν από τους ίδιους τους Γάλλους, των οποίων η αεροπορία φέρεται να μην έχει λάβει ακόμη όλα τα μοντέλα που είχαν παραγγελθεί στο παρελθόν, από τα οποία υπάρχουν αρκετές δεκάδες σύμφωνα με το Διεθνές Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών. (IISS).

Αν και ορισμένες από τις παραπάνω παραγγελίες έχουν ήδη εκπληρωθεί πλήρως από την Dassault (Ινδία, Κατάρ, η αρχική παραγγελία από την Αίγυπτο), μεγάλος αριθμός αεροσκαφών δεν έχει ακόμη παραδοθεί.

Όπως δήλωσε η ίδια η Dassault στην περσινή έκθεση, στις 31 Δεκεμβρίου 2023, το βιβλίο παραγγελιών τους ήταν 211 Rafales που δεν είχαν παραδοθεί ακόμη – 141 αφορούσαν ξένους πελάτες και 70 στη Γαλλία.

Την επόμενη εβδομάδα, το βιβλίο παραγγελιών αυξήθηκε σε έως και 228 μη παραδοθέντα μαχητικά αεροσκάφη.

Εάν πραγματοποιηθούν οι επιθυμίες της Dassault, η οποία πιστεύει ότι μέχρι το τέλος του έτους η παραγωγή Rafale θα μπορούσε να αυξηθεί στα 36 μοντέλα ετησίως, όλα τα Rafale που παραγγέλθηκαν αυτή τη στιγμή θα μπορούσαν να παραδοθούν υπό ιδανικές συνθήκες μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Ωστόσο, πολλοί αναλυτές πιστεύουν ότι είναι πιο ρεαλιστικό να συνεχιστούν οι παραδόσεις στη δεκαετία του 2030, ίσως ακόμη και το 2033.

Κάτι που εξηγεί επίσης γιατί θα ήταν πολύ καλύτερο για την Ινδία να κατασκευάσει τη μεγάλη παραγγελία των 114 αεροσκαφών στο εσωτερικό.