Στροφή της ηγεσίας σε νέας ναυπήγησης φρεγάτες – κορβέτες για το Πολεμικό Ναυτικό



Από Σάββας Δ. Βλάσσης

Η αντίληψη προς στροφή για νέες ναυπήγησης κύριες μονάδες κρούσεως για το Πολεμικό Ναυτικό, έχει διαμορφωθεί τελευταία σε επίπεδο ηγεσίας, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες. Η εξέλιξη αυτή, επηρεάζει σοβαρά τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού που εξετάζονται τα τελευταία χρόνια και έχουν γνωρίσει παλινωδίες και καθυστερήσεις για διαφόρους λόγους.

Στο πλαίσιο αυτό, το πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής των 4 φρεγατών MEKO 200 δεν προκρίνεται προς υλοποίηση και αντ’ αυτού ο προσανατολισμός είναι η προμήθεια μίας επιπλέον φρεγάτας FDI HN από την Γαλλία. Η δαπάνη αναμένεται να ξεπεράσει το 1 δισ. € αλλά η νέα μονάδα θα ενισχύσει σοβαρά την δύναμη κρούσεως του Στόλου και σε εύλογο χρονικό διάστημα. Μια “κρίσιμη μάζα” από 4 FDI HN που ως γνωστόν έχουν αυξημένες αντιαεροπορικές ικανότητες, θεωρείται ότι είναι μία πολύ υπολογίσιμη δύναμη αιχμής, με την οποία ο Στόλος περνά σε μία νέα εποχή.

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των MEKO 200, αφενός θα έχει υψηλότερο κόστος εν σχέσει με αυτό που είχε εκτιμηθεί προ ετών, αφετέρου θα απαιτήσει και σημαντικό χρόνο για την υλοποίησή του, με άγνωστο τον παράγοντα της εμφανίσεως προβλημάτων που θα προκαλέσουν μεγαλύτερη καθυστέρηση. Πέραν αυτού, η ανάθεση συμβάσεως θεωρείται ότι θα πρέπει να απαιτήσει νέα νομοθετική πρωτοβουλία ώστε να γίνει νόμος του Κράτους, προοπτική που από πολιτικής απόψεως βρίσκει επιφυλακτικό τον ΥΕΘΑ Νίκο Δένδια.

Από την άλλη, σε δεύτερο χρόνο η γενική ιδέα της ηγεσίας είναι να ανατεθεί σύμβαση για προμήθεια κορβετών και γι’ αυτό τον λόγο το τελευταίο δίμηνο έχει ανανεωθεί η κινητικότητα μεταξύ ναυπηγικών οίκων και των αρμοδίων επιτελών της Διεύθυνσης Εξοπλισμών του ΓΕΝ. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είχε παγώσει, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους, που για μέχρι 4 μονάδες είχε υπολογιστεί σε 2.122.880.000 €.

Το τελευταίο διάστημα, τόσο ο ΥΕΘΑ όσο και ο πρωθυπουργός, έχουν σημειώσει ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν έχει παύσει να υφίσταται ως απαίτηση αλλά το συνδέουν ευθέως με την οικονομική διάσταση του προϋπολογισμού. Παραμένει άγνωστο εάν θα γίνει προμήθεια 3 ή 4 κορβετών. Εν τούτοις, μη εκτέλεση του προγράμματος εκσυγχρονισμού των MEKO 200 δημιουργεί ζήτημα διατηρήσεως οροφών Δομής Δυνάμεων, προκαλώντας πίεση η οποία ευνοεί το δεύτερο ενδεχόμενο όμως από την άλλη, το αυξημένο κόστος της τέταρτης FDI HN, θέτει όρια.

Αν και η αντίληψη απομακρύνεται από το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των MEKO 200, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα γίνουν καθόλου επιμέρους επεμβάσεις στα πλοία, σε περιορισμένο βαθμό φυσικά. Επιπλέον, παραμένει πάντα ανοικτό για τα επόμενα χρόνια, το ενδεχόμενο της αποκτήσεως μεταχειρισμένων πολεμικών μονάδων, εφόσον παρουσιασθεί ευκαιρία και οι όροι είναι ευνοϊκοί.