Εκτενής σύσκεψη πραγματοποιήθηκε στο γραφείο του Υπουργού Εθνικής Άμυνας
(ΥΕΘΑ) Νίκου Δένδια με επίκεντρο τη πορεία των εξοπλιστικών προγραμμάτων του
Πολεμικού Ναυτικού. Μολονότι, ο ΥΕΘΑ αρέσκεται στη δημιουργία και καλλιέργεια
επικοινωνιακών «αφηγημάτων» διαμέσου των δηλώσεων του, όπως η περιβόητη
«Ατζέντα 2030», εντούτοις εξακολουθεί να μην έχει λάβει απολύτως καμία απόφαση
για το άμεσο μέλλον του Πολεμικού Ναυτικού. Η σύσκεψη έλαβε χώρα παρουσία του
Αρχηγού ΓΕΝ Αντιναυάρχου Δημητρίου-Ελευθερίου Κατάρα ΠΝ.
Το νούμερο ένα ζήτημα ήταν η ενημέρωση της πολιτικής ηγεσίας για τα άμεσα και
κυριότερα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, αρχής γενομένης από τον
εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ της κλάσης «ΥΔΡΑ». Το κόστος
του προγράμματος ανέρχεται περίπου στο ένα δισεκατομμύριο ευρώ ενώ από πλευράς
ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια δεν φαίνεται να υπάρχει η διάθεση για την ανάληψη
νομοθετικής ρύθμισης στη Βουλή των Ελλήνων ώστε να ξεπεραστούν τα όποια
κωλύματα νομικής φύσεως υπάρχουν, προκειμένου το πρόγραμμα άμεσα να
συμβασιοποιηθεί.
Το δεύτερο βασικό θέμα ήταν η προοπτική απόκτησης της 4ης γαλλικής φρεγάτας
FDI HN για το Πολεμικό Ναυτικό. Σύμφωνα με πληροφορίες διατυπώθηκε από τον
ΥΕΘΑ προς τον Αρχηγό ΓΕΝ η χαρακτηριστική φράση πως «οι άμεσες διαθέσιμες
δημοσιονομικές πιστώσεις από τη κυβέρνηση προς το ΠΝ ανέρχονται στο ένα
δισεκατομμύριο ευρώ». Με άλλα λόγια είναι δύσκολη η ταυτόχρονη πορεία
υλοποίησης τόσο του προγράμματος εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ όσο και της
απόκτησης της 4ης γαλλικής φρεγάτας FDI HN για το Πολεμικό Ναυτικό.
Το τρίτο κατά σειρά ζήτημα είναι το πρόγραμμα ναυπήγησης νέων κορβετών που
παραμένει «ζωντανό» σύμφωνα με τον ΥΕΘΑ Νίκο Δένδια πλην όμως για την ώρα δεν
φαίνεται να υπάρχει κάποια κινητικότητα. Το πρόγραμμα σε καμία περίπτωση δεν
μπορεί να χαρακτηριστεί ως «πεθαμένο» αλλά ούτε και ως ενεργό. Η σύσκεψη στο
γραφείο του ΥΕΘΑ ολοκληρώθηκε δίχως φυσικά να προκύψει κάποιο ουσιαστικό
νεότερο.
Επί της ουσίας η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία επιδεικνύει μια
χαρακτηριστική αδράνεια σε σημείο αφασίας επί των αναγκών του Πολεμικού
Ναυτικού. Πέρα από τις γενικόλογες και αόριστες φράσεις περί πρόσκτησης
φρεγατών Constellation δίχως να διευκρινίζεται η ακριβής διαμόρφωση των
πλοίων, το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα απόκτησης, το τελικό κόστος και σε ποιο
ναυπηγείο δεδομένης της κατάστασης που υφίστανται, η κυβέρνηση δεν φαίνεται
αποφασισμένη να υπογράψει άμεσα προγράμματα που θα διασφαλίζουν το αξιόμαχο
του Πολεμικού Ναυτικού. Αντιθέτως αρκείται σε επικοινωνιακά αφηγήματα
αποφεύγοντας την υπογραφή συμβάσεων και προγραμμάτων.
Για να το γράψουμε όσο πιο απλά και κατανοητά, αναζητείται σοβαρότητα και
υπευθυνότητα από πλευράς κυβέρνησης. Από πλευράς ηγεσίας ΓΕΕΘΑ ενώ διαφαίνεται
η αντίληψη και η κατανόηση των αναγκών του ΠΝ, εντούτοις δεν υπάρχει η
απαιτούμενη πυγμή και αποφασιστικότητα από την ηγεσία του ΓΕΕΘΑ προς τη
πολιτική ηγεσία προκειμένου να ληφθούν άμεσες αποφάσεις.
Καθίσταται σαφές και σε αυτό υπεύθυνη είναι η ηγεσία του ΓΕΕΘΑ πως δεν νοείται
η υλοποίηση του προγράμματος των F-35 για τη Πολεμική Αεροπορία κόστους άνω
των τεσσάρων δισεκατομμυρίων ευρών, τη στιγμή που η εθνική ναυτική ισχύς
βρίσκεται εν όψει πρωτοφανούς συρρίκνωσης με υποβρύχια 50 ετών και φρεγάτες 40
ετών.