Όχι των ΗΠΑ στην βαφή Have Glass V για τα ελληνικά F-16



Από Σάββας Δ. Βλάσσης

Την άρνηση των αρμοδίων αμερικανικών υπηρεσιών έχει εισπράξει η Πολεμική Αεροπορία, σε ένα πρόγραμμα που δεν αφορά την προμήθεια κάποιου οπλικού συστήματος αλλά σχετίζεται με τα μαχητικά F-16 και το εν εξελίξει ευρισκόμενο πρόγραμμα αναβαθμίσεως. Η αρνητική στάση, σύμφωνα με πληροφορίες του ΔΟΥΡΕΙΟΥ ΙΠΠΟΥ, αφορά το ενδιαφέρον που επιδείχθηκε για την βαφή των μαχητικών με ειδικές επιστρώσεις χρωμάτων που μειώνουν σημαντικά τo ίχνος διατομής ραντάρ (RCS) κι επομένως μειώνουν τις αποστάσεις αποκαλύψεώς τους στην εχθρική έρευνα ραντάρ.

Εξ αφορμής του προγράμματος αναβαθμίσεως F-16V, η Πολεμική Αεροπορία ενδιαφέρθηκε για την υιοθέτηση της γνωστής ως Have Glass V βαφής, που αντιπροσωπεύει την τελευταία “γενιά” τέτοιων ειδικών βαφών που αναπτύχθηκαν για την Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF). Τα F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας είναι βαμμένα με την πρώτης γενιάς Have Glass II που εμφανίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1980 αλλά η τελευταία εξέλιξη, προσφέρει σημαντικά μεγαλύτερα πλεονεκτήματα.

Σύμφωνα με ανοικτές πηγές, οι αρχικές παρεμβάσεις των Have Glass I/II που αφορούν επιστρώσεις στην καλύπτρα και την βαφή μεγάλου μέρους των επιφανειών του αεροπλάνου, εξασφαλίζουν μείωση του RCS της τάξεως του 15%. Από τις αρχές της δεκαετίας του 2010 όμως, δηλαδή αρκετά μετά την τελευταία προμήθεια των 30 F-16 Block 52+ Advanced του προγράμματος PEACE XENIA IV, ετέθη σε υπηρεσία με τα F-16 της USAF μία νέα βαφή με ειδικές επιστρώσεις.

Η Have Glass V όπως αποκαλείται, είναι μονόχρωμη και θεωρείται ότι είναι όχι μόνο αποτελεσματικότερη αλλά και περισσότερο ανθεκτική στην φθορά εν σχέσει με την Have Glass II. Εν τούτοις, η απόδοσή της είναι πολύ μεγαλύτερη, προσφέροντας πολύ σημαντικό επιχειρησιακό πλεονέκτημα, με τον ανάλογο αντίκτυπο στην επιβιωσιμότητα του μαχητικού. Διάφορες πηγές, υποστηρίζουν ότι ένα F-16 με την νέα βαφή, διακρίνεται από RCS 1,2 m² μόλις, όταν η τιμή για το μαχητικό με τυπική βαφή είναι 5 m²!

Συγκριτικώς, αναφέρεται ότι το RCS του F-15 είναι 25 m², των μικρότερων και πιο σύγχρονης σχεδιάσεως Rafale και F-18E/F Super Hornet είναι μόλις 1 m² ενώ το ειδικώς σχεδιασμένο με τεχνολογίες Χαμηλής Παρατηρησιμότητας (LΟ) F-35 παρουσιάζει ίχνος διατομής ραντάρ περίπου 0,0015 m².  Πρακτικώς, το F-16 με Have Glass ΙΙ παρουσιάζει RCS περίπου 4,25 m² ενώ με Have Glass V ισοδύναμο περίπου με του Rafale.

Αυτή η δραστική μείωση RCS, μεταφράζεται σε σοβαρό τακτικό πλεονέκτημα, επειδή μειώνει την ακτίνα αποκάλυψης του μαχητικού σε έρευνα ραντάρ αντιπάλων μαχητικών, τα οποία έτσι υστερούν δραστικώς σε χρόνους αντιδράσεως εν όψει απειλής και εισέρχονται σε αερομαχία υπό ιδιαιτέρως δυσμενείς συνθήκες.

Σημειώνεται ότι με την βαφή Have Glass V έχουν εμφανισθεί παλαιότεροι τύποι F-16 διαφόρων άλλων αεροπορικών δυνάμεων του ΝΑΤΟ.

Εφόσον η Πολεμική Αεροπορία διέθετε F-16V με Have Glass V, αυτά θα υπερείχαν συντριπτικώς έναντι των εφοδιασμένων με ραντάρ AN/APG-68(V)9 τουρκικών F-16, τα οποία θα είχαν δυνατότητα αποκαλύψεως των πρώτων σε μειωμένες κατά 30-40% αποστάσεις ονομαστικής επιδόσεως ραντάρ. 

Εν τούτοις οι ΗΠΑ έχουν δείξει ότι δεν αποδεσμεύουν σε Ελλάδα και Τουρκία εξελιγμένες τεχνολογίες σε όπλα κρούσεως, είτε στην προκειμένη περίπτωση, μία τόσο προηγμένη βαφή… Η Τουρκία έχει ξεπεράσει κατά μείζονα λόγο το εμπόδιο, χάρη στην συνεπή πολιτική αναπτύξεως εγχώριας ικανότητας σε αεροπορικά όπλα πάσης φύσεως (όπως ο πύραυλος πλεύσεως SOM) ενώ η Αθήνα αντιμετωπίζει την άρνηση των ΗΠΑ στην προμήθεια όπλων κρούσεως μακρού βεληνεκούς. Η άρνηση μάλιστα αναδεικνύεται ακόμη περισσότερο, όταν έρχεται σε μία περίοδο που οι ΗΠΑ δεν έχουν αντίρρηση πωλήσεως στην Ελλάδα F-35, από το πρόγραμμα των οποίων αποβλήθηκε η Τουρκία. Όπως είχε επισημάνει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ, αυτή ήταν η στρατηγική διάσταση (παράκαμψη αρνήσεων των ΗΠΑ) στην στροφή της Πολεμικής Αεροπορίας προς ισραηλινής προελεύσεως όπλα για τα F-16, όπως ο πύραυλος αέρος – εδάφους Rampage. 

Τυπικώς, τα F-16 σε αμερικανική υπηρεσία βάφονται κάθε 6-7 χρόνια. Τα F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας έχουν μείνει πίσω σε αυτό τον τομέα, για διαφόρους λόγους. Πληροφορίες του ΔΟΥΡΕΙΟΥ ΙΠΠΟΥ αναφέρουν ότι πρόκειται να ξεκινήσει σύντομα η βαφή των F-16 Block 50. Για τον σκοπό αυτόν, οι εργασίες θα γίνουν στο βαφείο της ΕΑΒ και θα ακολουθήσει η βαφή των αναβαθμισμένων F-16 Block 72.