Διόπτρες Νυκτερινής Όρασης AN/AVS-9 για την Αεροπορία Στρατού



Από Σάββας Δ. Βλάσσης

Το νεώτερο μοντέλο AN/AVS-6 σε διόπτρες νυκτερινής όρασης, αφορά το πρόγραμμα που εγκρίθηκε προσφάτως για τα πληρώματα της Αεροπορίας Στρατού, ανανεώνοντας το σχετικό υλικό που επιτρέπει την εκτέλεση νυκτερινών αεροκινήτων επιχειρήσεων.

Κατά την συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ στις 26 Σεπτεμβρίου, ένα από τα προγράμματα που εγκρίθηκε όπως είχε γράψει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ, ήταν και αυτό της προμήθειας 200 συλλογών μέσω διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ (FMS LOA XOV) κόστους 2 εκατ. €. Στο πρόγραμμα αναφερόταν ότι το προς προμήθεια υλικό θα ήταν «τύπου AN/AVS-6 ή νεώτερης τεχνολογίας». 

Ωστόσο, αφενός η AN/AVS-6 που παρουσιάσθηκε στην δεκαετία του 1980 έχει ξεπεραστεί και δεν κατασκευάζεται, αφετέρου η Αεροπορία Στρατού διαθέτει ήδη έναν μικρότερο αριθμό AN/AVS-9. Αμφότερα τα μοντέλα, θεωρούνται 3ης γενιάς (GEN III). Με την νέα προμήθεια, θα αποσυρθούν εντελώς οι υφιστάμενες AN/AVS-6, που αποτελούν το κύριο υλικό στην κατηγορία. 

Η AN/AVS-6 αναπτύχθηκε ως Σύστημα Νυκτερινής Όρασης Αεροπορίας (ANVIS) αποκλειστικώς για στρατιωτική χρήση από τον Στρατό των ΗΠΑ, σχεδιασμένη να προσαρμόζεται επί της κάσκας του ιπταμένου. Την διαδέχθηκε η AN/AVS-9, προσφέροντας σχετικώς μεγαλύτερη ενισχυτικότητα και υψηλότερη ευκρίνεια από την λυχνία ενισχύσεως του αστρικού φωτός. Όπως είναι φυσιολογικό, η δεύτερη υποστηρίζεται σήμερα κανονικά σε ανταλλακτικά. 

Το συγκεκριμένο μοντέλο αναπτύχθηκε αρχικώς, με σκοπό μια πιο βολική συλλογή Διοπτρών Νυκτερινής Όρασης (NVG) για χρήση στην κάσκα ιπταμένων σταθερών πτερύγων, ούτως ώστε να μην εμποδίζεται η ασφαλής εγκατάλειψη με εκτίναξη καθίσματος, από την ύπαρξη των συσσωρευτών της συλλογής στο οπίσθιο μέρος της κάσκας. Για τον λόγο αυτόν, στην AN/AVS-9, η θήκη των συσσωρευτών βρίσκεται στο πρόσθιο μέρος ενώ η υψηλότερη ευκρίνεια επιτρέπει άνετη ανάγνωση της συμβολογραφίας στο HUD.

Η AN/AVS-9 είναι συμβατή με όλους τους τύπους ελικοπτέρων που βρίσκονται σε υπηρεσία με την Αεροπορία Στρατού. Εξαίρεση σήμερα αποτελεί το Huey, λόγω ερυθράς αποχρώσεως εσωτερικού φωτισμού -σε αντίθεση με όλα τα σύγχρονα πιλοτήρια που έχουν φωτισμό γαλαζοπράσινης αποχρώσεως- με αποτέλεσμα να διατίθεται ειδική συλλογή τροποποιήσεως.

Η συλλογή έχει βάρος 550 γραμ. και εξασφαλίζει πεδίο οράσεως 40 μοιρών. Οι εμπορικές ονομασίες της AN/AVS-9 είναι F4949 κατασκευής ITT Exelis και M949 κατασκευής L-3 EOS.