«Έχουμε γίνει πλέον μια κανονική πολεμική αεροπορία, όπως οι πολεμικές
αεροπορίας της Ευρώπης», εξηγεί στο Βήμα ανώτατος αξιωματικός (Ι) της
Πολεμικής Αεροπορίας, για να συμπληρώσει: «Κάνουμε ασκήσεις σύμφωνα με τον
προγραμματισμό μας, συντήρηση αεροσκαφών, ξεκούραση πληρωμάτων, εξοικονόμηση
πόρων, κάτι που είχαμε να κάνουμε χρόνια, από το 1974».
Άλλαξαν πολλά τους τελευταίους τρεις μήνες στο Αιγαίο. Επικρατεί μια
εκνευριστική για τους πιλότους ηρεμία, με την συνεχή μηδενική πτητική
δραστηριότητα από πλευράς των Τούρκων. Ούτε μια πρόκληση, ούτε μια αερομαχία,
τη στιγμή που στο πρόσφατο παρελθόν διεξάγονταν δεκάδες καθημερινώς, Μέρα
νύχτα. Κι αν καμμιά φορά απογειωνόταν και κανένα τουρκικό ελικόπτερο από
τουρκική φρεγάτα και κατά… λάθος παραβίαζε τον εθνικό εναέριο χώρο, έβλεπες
τους Τούρκους πιλότους να μην έχουν διάθεση για πρόκληση. Γρήγορα εισέρχονται
στο δικό τους FIR. Αλλά η Πολεμική Αεροπορία όταν βλέπει στα ραντάρ παραβίαση
δεν έχει άλλη επιλογή σηκώνει μαχητικά για αναγνώριση και αν χρειαστεί
αναχαίτιση. Ωστόσο δεν χρειάστηκε. Αλήθεια πώς περνούν τις ημέρες χωρίς
τουρκική πτητική δραστηριότητα οι Έλληνες πιλότοι;
«Έχουμε γίνει πλέον μια κανονική πολεμική αεροπορία, όπως οι πολεμικές
αεροπορίας της Ευρώπης», εξηγεί στο Βήμα ανώτατος αξιωματικός (Ι) της
Πολεμικής Αεροπορίας, για να συμπληρώσει: «Κάνουμε ασκήσεις σύμφωνα με τον
προγραμματισμό μας, συντήρηση αεροσκαφών, ξεκούραση πληρωμάτων, εξοικονόμηση
πόρων, κάτι που είχαμε να κάνουμε χρόνια, από το 1974».
Άλλαξαν πολλά από τότε που έγινε το άτυπο μορατόριουμ στο Αιγαίο, μετά τους
σεισμούς στην Τουρκία. Και έως τώρα η νέα τουρκική κυβέρνηση διατηρεί αυτή
την ηρεμία στο Αιγαίο, παρά το γεγονός ότι οι επιτελείς της Πολεμικής
Αεροπορίας βρίσκονται πάντοτε σε ετοιμότητα: «Μακάρι να συνεχιστεί και άλλο,
αλλά εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να βρισκόμαστε σε ετοιμότητα. Δεν είμαστε
αδαείς».
Ακόμα και στο εξωτερικό άλλαξαν ορισμένοι κανόνες όσον αφορά τα
ελληνοτουρκικά. Να, πάρτε για παράδειγμα την άσκηση «Air Defender 23» που
διεξάγεται τούτες τις ημέρες στη Γερμανία και θεωρείται ως η μεγαλύτερη
άσκηση από τότε που άρχισε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Στην άσκηση μετέχουν 25
χώρες, 250 αεροσκάφη και περίπου 10.000 μέλη των ενόπλων δυνάμεων.
Στείλαμε και εμείς 3 F-16 block50, έστειλαν και οι Τούρκοι άλλα 2 F-16, αλλά
αυτή τη φορά οι Γερμανοί δεν έβαλαν τα ελληνικά να παρκάρουν στην μία άκρη του
αεροδρομίου και τα τουρκικά στην άλλη (υπό τον φόβο… επεισοδίων), όπως
συνέβαινε στα χρόνια των ελληνοτουρκικών κρίσεων. Τουλάχιστον τα πάρκαραν
κοντά το ένα με το άλλο και ίσως μετάσχουν και σε κοινές εξόδους.
Άλλαξαν, όπως σας είπα πολλά στην Πολεμική Αεροπορία τους τελευταίους τρεις
μήνες με το άτυπο μορατόριουμ. Δεν είναι μόνον ότι ήρθαν συνολικά 15 Rafale
και ετοιμάστηκαν συνολικά 8 F-16 Viper αυξήθηκε και ο αριθμός γυναικών
πιλότων μαχητικών. Σε λίγο ορκίζονται από την Σχολή Ικάρων και άλλες
ιπτάμενες πιλότοι μαχητικών, μόλις πρόσφατα ήρθε στον Αγχίαλο και έπιασε
δουλειά στα F-16 και μια Ελληνίδα νέα πιλότος φορώντας με καμάρι την
«πουλάδα» της ιπταμένης στην στολή της.
ΒΗΜΑτοδότης