Τα πρώτα Viper με το πανίσχυρο ραντάρ AESA «σαρώνουν» ήδη το Αιγαίο – «Κλειδωμένοι» οι Τούρκοι πιλότοι



Πρόκειται για το ραντάρ ελέγχου πυρός Ενεργητικής Ηλεκτρονικής Σάρωσης το οποίο βασίζεται πάνω στην εμπειρία 40 και πλέον ετών της κατασκευάστριας εταιρείας Northrop Grumman.

Κώστας Σαρικάς

Τανάγρα θυμίζει τις τελευταίες εβδομάδες η Σούδα καθώς η 343 Πολεμική Μοίρα «Aστέρι» προετοιμάζεται να υποδεχτεί δύο ακόμη αναβαθμισμένες «οχιές» ενώ ήδη το πρώτο ζευγάρι Viper συμπληρώνει δεκάδες ώρες πτήσης. Δύο ιπτάμενοι εκπαιδευτές έχουν σηκώσει το βάρος να μυήσουν στα μυστικά του καινούργιου ουσιαστικά μαχητικού και τα υπόλοιπα «γεράκια» της Μοίρας ώστε όσο θα φτάνουν τα F-16 από την ΕΑΒ στη Σούδα τόσο να ανεβαίνουν οι εκπαιδευτικοί ρυθμοί και να πολλαπλασιάζονται οι ώρες πτήσης με τις οχιές’, την πιο προχωρημένη έκδοση F-16 παγκοσμίως. Τα πανίσχυρα υπερσύγχρονα ηλεκτρονικά που έχουν τοποθετηθεί στα Viper μετατρέπουν το μαχητικό στην απόλυτη δικτυοκεντρική πολεμική μηχανή με αιχμή το ραντάρ APG-83.

Πρόκειται για το ραντάρ ελέγχου πυρός Ενεργητικής Ηλεκτρονικής Σάρωσης το οποίο βασίζεται πάνω στην εμπειρία 40 και πλέον ετών της κατασκευάστριας εταιρείας Northrop Grumman. Προσαρμοσμένο στις σύγχρονες εξελιγμένες απειλές και στο σύνθετο πεδίο μάχης υψηλής δυσκολίας και επικινδυνότητας. Με στόχο να λειτουργεί σε πολύ μεγαλύτερο εύρος ζώνης από τα ραντάρ  μηχανικής σάρωσης με υψηλές ταχύτητες εντοπισμού και επεξεργασίας των στόχων-απειλών. Με άλλα λόγια και όπως ήδη έχουν διαπιστώσει στις πτήσεις τους πάνω από το Αιγαίο το ραντάρ AESA εντοπίζει σε πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις και αναγνωρίζει ταυτόχρονα και με ταχύτητα μεγαλύτερο αριθμό στόχων ακόμα και σε εχθρικό ηλεκτρονικό περιβάλλον με ισχυρές παρεμβολές. Επί του πεδίου τα Ελληνικά Viperόταν πετούν στο κεντρικό και ανατολικό Αιγαίο  «διαβάζουν» με το AESAπεριοχές βαθιά μέσα στην Τουρκία και έχουν πλήρη εικόνα των μαχητικών της TuAFπολύ νωρίτερα πριν αυτά εντοπίσουν τα μαχητικά της HAF.

Έτσι τους δίνεται δυνατότητα να αξιολογήσουν τις απειλές και να προετοιμάσουν τον τρόπο αντίδρασης είτε πρόκειται για αποστολές αναχαίτισης είτε κρούσης. Ταχύτερη αναζήτηση και ανίχνευση ακόμα και μικρότερων στόχων ή στόχων που πετούν σε πολύ κοντινή απόσταση, συντομότερος εντοπισμός και στοχοποίηση πολλαπλών στόχων, αυτόνομη στόχευση ακριβείας σε κάθε περιβάλλον και ανάγλυφο με ταυτόχρονη ισχυρή ηλεκτρονική προστασία. Τα «γεράκια» της Πολεμικής μας Αεροπορίας διαθέτουν πλέον μέσα στα Viperπλήθος χρήσιμων πληροφοριών τόσο στις οθόνες όσο και στην κάσκα που τους δίνουν πολλαπλές επιλογές ειδικά σε αποστολές υψηλής δυσκολίες σε κορεσμένο περιβάλλον όπως θα είναι αυτό του Αιγαίου σε ενδεχόμενη κρίση και σύγκρουση.

 Οι πρώτες εντυπώσεις κάνουν λόγο για ένα εντελώς καινούργιο μαχητικό σε επίπεδο ηλεκτρονικών που όσο γίνεται ‘’κτήμα’’ του ιπτάμενου τόσο δίνει δυνατότητες εναέριας υπεροχής. 83 τέτοια μαχητικά σε συνεργασία με τα 24 επίσης υπερσύγχρονα δικτυοκεντρικά Rafaleσχηματίζουν τον απόλυτο ηλεκτρονικό εφιάλτη για την TuAF. Αφού με τα ραντάρ AESA, «οχιές» και «ριπές» στήνουν ένα πλέγμα ανίχνευσης, εντοπισμού και στοχοποίησης και κάνουν το Αιγαίο απροσπέλαστο και «no fly zone» για τα εχθρικά μαχητικά. Και μπορεί τα Rafale να αποτελούν τον μεγαλύτερο βραχνά για τους γείτονες όμως ο μεγάλος αριθμός Viper που θα τα συνοδεύει ίσως αποδειχθεί ακόμη πιο μεγάλο πρόβλημα που κάνει την «εξίσωση»  για την Τουρκική αεροπορία αδύνατη προς επίλυση. 

Όσο αυξάνεται ο αριθμός των Γαλλικών «ριπών» που φτάνουν στην Τανάγρα και στην 332 Πολεμική Μοίρα «Γεράκι» τόσο από την άλλη πλευρά του αεροδρομίου και τις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ θα φεύγουν αναβαθμισμένα Viper αρχικά για τη Σούδα και στη συνέχεια για Λάρισα και Άραξο.

Ότι κατάφερε η κατασκευάστρια εταιρεία του AESA APG-83 σε 40 χρόνια οι γείτονες Τούρκοι ευελπιστούν να πετύχουν το τελευταίο διάστημα με το «Reverse Engineering»  και την κατασκευή του made in Τurkey ραντάρ AESA το οποίο παρουσίασαν την περασμένη εβδομάδα. Όμως η αγωνία τους να αποκτήσουν 40 καινούργια Αμερικανικά F-16  και να αναβαθμίσουν ακόμη 80 από τον αεροπορικό τους στόλο δείχνει ότι ούτε οι ίδιοι δεν πείθονται για τις δυνατότητες του εγχώριου AESA.