H διακρατική συμφωνία η οποία υπογράφηκε μεταξύ του υπουργείου Εθνικής Άμυνας
και του Ισραηλινού υπουργείου άμυνας και υλοποιείται από την εταιρεία Elbit
ξεπερνά τις προσδοκίες αφού βρίσκεται μπροστά από το χρονοδιάγραμμα.
του Κώστα Σαρικά
Μόνο αισιόδοξα μπορούν να χαρακτηριστούν τα μηνύματα που φτάνουν από την
Καλαμάτα σχετικά με την πρόοδο των εργασιών στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος
όπου «στήνεται» το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης πιλότων. Εκεί όπου για δεκαετίες
οι καινούργιοι Ίκαροι της Πολεμικής μας Αεροπορίας μετατρέπονται στα αυριανά
«γεράκια» που στελεχώνουν τις Πολεμικές Μοίρες και μετατρέπονται στους
φρουρούς του Αιγαίου πιστοί στην αεροπορική παράδοση της HAF. H διακρατική
συμφωνία η οποία υπογράφηκε μεταξύ του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του
Ισραηλινού υπουργείου άμυνας και υλοποιείται από την εταιρεία Elbit ξεπερνά
τις προσδοκίες αφού βρίσκεται μπροστά από το χρονοδιάγραμμα.
Ήδη οι εκπαιδευόμενοι ιπτάμενοι της Πολεμικής μας Αεροπορίας έχουν στη
διάθεση τους μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών αεροσκαφών Τ-6, περισσότερα από 12
σύμφωνα με πληροφορίες ενώ συνεχώς η Ισραηλινή εταιρεία παραδίδει στους
Έλληνες εκπαιδευτές αεροσκάφη. Μέσα σε ένα χρόνο η διαθεσιμότητα των
εκπαιδευτικών αεροσκαφών με τα οποία οι νέοι Ίκαροι πραγματοποιούν τις πρώτες
τους πτήσεις έχει εκτιναχθεί. Η συντήρηση παροπλισμένων για χρόνια αεροσκαφών
προχωρά με πολύ γρήγορες διαδικασίες και πλέον το εκπαιδευτικό πτητικό έργο
πραγματοποιείται με γοργούς ρυθμούς. Ενώ η κατάσταση με τις πολύ χαμηλές
διαθεσιμότητες έως και πέρυσι καθυστερούσε δραματικά την ολοκλήρωση των
πτήσεων στα Τ-6 πριν οι νέοι ιπτάμενοι περάσουν στα τζετ εκπαιδευτικά. Με
συνέπειες στη μετέπειτα στελέχωση των Πολεμικών Μοιρών και τις καθυστερήσεις
μέχρι οι νέοι ιπτάμενοι να φτάνουν τελικά στα μαχητικά να αγγίζουν ακόμα και
τα τέσσερα χρόνια.
Όμως το μεγαλύτερο project της συμφωνίας αφορά την αντικατάσταση των
γερασμένων Τ-2 από τα υπερσύγχρονα Μ-346 διαδικασία η οποία είχε δραματική
καθυστέρηση πολλών ετών. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό οι «γερόλυκοι» μέσα στους
οποίους γενιές και γενιές ιπτάμενων μυήθηκαν στα τζετ αεροσκάφη θα
αντικατασταθούν σταδιακά με απαρχή τα μέσα του 2023 όταν θα φτάσουν στην
Καλαμάτα τα πρώτα από τα συνολικά δέκα Ιταλικής κατασκευής M-346. Αεροσκάφη
τελευταίας τεχνολογίας τα οποία υποστηρίζουν τη μετάβαση της HAF στα μαχητικά
4.5 γενιάς Rafale και Viper αλλά και στο Stealth 5ης γενιάς F-35. Στα τζετ
M-346 εκπαιδευτικά τα οποία μπορούν να φέρουν και όπλα οι Ιταλοί κατασκευαστές
έχουν ενσωματώσει όλη την τελευταία τεχνολογία ώστε να δώσουν στους
καινούργιους Ίκαρους όλα τα εφόδια και να τους προετοιμάσει για το πέρασμα στα
σύγχρονα μαχητικά. Σχεδιασμένα να αναλαμβάνουν κάθε είδους αποστολή και να
θέτουν την εκπαίδευση σε ρεαλιστικές επιχειρησιακές διαστάσεις. Ενώ ανάλογες
δυνατότητες θα έχουν και οι εξομοιωτές στο έδαφος. Εκπαιδευτικά αεροσκάφη που
ήδη χρησιμοποιεί με απόλυτη επιτυχία και η Ισραηλινή πολεμική αεροπορία.
Στην Καλαμάτα ήδη έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του πρώτου κτιρίου του
εκπαιδευτικού κέντρου, σε λειτουργία βρίσκεται το νέο κέντρο
Logistics-ανεφοδιασμού ενώ προχωρούν οι εργασίες των διασυνδεδεμένων
προσομοιωτών πτήσης και των Επίγειων Εκπαιδευτικών Σταθμών στη βάση.
Την πρόοδο των εργασιών αναμένεται να επιθεωρήσουν την ερχόμενη Παρασκευή ο
υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος με τον Ισραηλινό Υπουργό Άμυνας
και Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης του Ισραήλ Μπένι Γκάντζ παρουσία της
Στρατιωτικής ηγεσίας και στελεχών της ανάδοχης εταιρείας Εlbit.