Κάθε σκάφος των φρεγατών FDI ουσιαστικά «χτίζεται» συνολικά με εννιά blocks
τα οποία κατασκευάζονται χωριστά και στη συνέχεια ενώνονται το ένα μετά το
άλλο με block εκκίνησης το πέμπτο δηλαδή αυτό που βρίσκεται ακριβώς στο
κέντρο του πλοίου
του Κώστα Σαρικά
Πλήρης ικανοποίηση επικρατεί στο Ναυτικό Επιτελείο αφού όλα τα δεδομένα αλλά
και οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι οι Γάλλοι φαίνεται ότι κερδίζουν το στοίχημα
της ταχύτατης ναυπήγησης της πρώτης Ελληνικής φρεγάτας FDI με ταυτόχρονη
ποιοτική υπεροχή. Και όπως αναφέρουν οι πληροφορίες που φτάνουν από το
ναυπηγείο της Lorient το «μυστικό» τους δεν είναι άλλο από τη νέα πρωτοποριακή
ναυπηγική τεχνική που εφαρμόζουν η οποία επιταχύνει σε χρόνο ρεκόρ όλες τις
εργασίες.
Πρόκειται για την μέθοδο «χτισίματος» ενός πλοίου «block to block» δηλαδή την
αυτόνομη κατασκευή μεγάλων τμημάτων σχεδόν έως την τελική τους μορφή και στη
συνέχεια να ακολουθεί το μεταξύ τους «κομπλάρισμα» μέχρι να ολοκληρωθεί το
σκάφος του πλοίου από την πλώρη έως την πρύμνη και από το κύριο κατάστρωμα έως
τα ύφαλα.
Κάθε σκάφος των φρεγατών FDI ουσιαστικά «χτίζεται» συνολικά με εννιά blocks τα
οποία κατασκευάζονται χωριστά και στη συνέχεια ενώνονται το ένα μετά το άλλο
με block εκκίνησης το πέμπτο δηλαδή αυτό που βρίσκεται ακριβώς στο κέντρο του
πλοίου. Και πάνω στο πέμπτο block προστίθενται με ακρίβεια χιλιοστού τέσσερα
μπροστά του έως την χαρακτηριστική ανάστροφη πλώρη των FDI και τέσσερα πίσω
του έως την πρύμνη.
Τα πάντα ξεκινούν και τελειώνουν από έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή στον οποίο
έχει σχεδιαστεί το πλοίο έως και την τελευταία του βίδα. Με τη διαδικασία να
τηρείται ευλαβικά και κάθε block να ξεκινά από το κόψιμο των ελασμάτων και να
ολοκληρώνεται με την τοποθέτηση όλων των εξαρτημάτων και συστημάτων μέχρι να
«κομπλάρει» στο προηγούμενο ώστε να σχηματιστεί το σκάφος του πλοίου.
Ήδη το πέμπτο κεντρικό block της πρώτης Ελληνικής φρεγάτας FDI κλάσης «ΚΙΜΩΝ»
είναι έτοιμο και θα παρουσιαστεί αύριο Παρασκευή 21 Οκτωβρίου στην συμβολική
τελετή «drydock» παρουσία του Αρχηγού ΓΕΝ Αντιναύαρχου Στυλιανού Πετράκη. Τόσο
για τους κατασκευαστές Γάλλους όσο κυρίως για το Πολεμικό μας Ναυτικό και τον
Ελληνικό Στόλο αποτελεί ημέρα-σταθμό για την πορεία του προγράμματος. Η
ταχύτητα των Γάλλων έχει προχωρήσει τις εργασίες μπροστά από το χρονοδιάγραμμα
κάτι που φαίνεται να επιβεβαιώνει και το κλιμάκιο Στελεχών του Πολεμικού
Ναυτικού το οποίο έχει «ρίξει άγκυρα» στα Γαλλικά ναυπηγεία και παρακολουθεί
στενά την πρόοδο του project. Mε τις πρώτες εκτιμήσεις όπως ήδη έχει αναφέρει
το Newpost να κάνουν λόγο για παράδοση της φρεγάτας «ΚΙΜΩΝ» πριν από τον
Μάρτιο του 2025 με την «ΝΕΑΡΧΟΣ» και «ΦΟΡΜΙΩΝ» να ακολουθούν.
Οι Γάλλοι της Naval Group πάντως δείχνουν ότι επιθυμούν να κάνουν ακόμη πιο
έντονο το «αποτύπωμα» τους και εντός Ελληνικών συνόρων ειδικά όσο παραμένει
ανοιχτή η «ναυμαχία» για τις κορβέτες, με την υπογραφή συνολικά 20 συμβάσεων
με 15 Ελληνικές εταιρείες. Πρόκειται για συμβάσεις που αφορούν τόσο την
Πλατφόρμα των πλοίων όσο και το Σύστημα Μάχης. Με πιο χαρακτηριστική αυτή με
τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας τα οποία θα κατασκευάζουν τμήματα του κήτους των
φρεγατών FDI. Και άμεσο αποτέλεσμα τη διατήρηση αλλά και δημιουργία νέων
θέσεων εργασίας σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα υψηλής εξειδίκευσης. Συμβάσεις
οι οποίες υπερβαίνουν το πρόγραμμα των τριών Ελληνικών φρεγατών FDI. Με option
για αυτές τις εταιρείες να συμμετέχουν στο μέλλον και σε άλλα προγράμματα ή
διεθνείς διαγωνισμούς. Και ξεκάθαρο στόχο από τη Naval Group να ενισχύσει τη
θέση της στην «κούρσα» διεκδίκησης του προγράμματος κορβετών το οποίο δείχνει
να «αναθερμαίνεται» και έχει ως φαβορί πλέον την Ιταλική Fincantieri με την
Doha.
Χαρακτηριστικά είναι όσα τόνισε ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Χαρδαλιάς
έπειτα από τη συνάντηση που είχε με τον Γάλλο υπουργό Άμυνας Σεμπαστιάν
Λεκορνύ και τα εγκαίνια του Ελληνικού περιπτέρου στη Διεθνή Έκθεση Ναυτικής
Άμυνας και Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας «Euronaval 2022». «Οι ελληνικές Ένοπλες
Δυνάμεις έχουν μια μακρά παράδοση χρήσης γαλλικών οπλικών συστημάτων.
Η πρόσφατη προμήθεια των Φρεγατών Belharra αποτελεί το πιο πρόσφατο δείγμα της
διαχρονικής και εξαιρετικής σημασίας σύγκλισης μεταξύ των χωρών μας στα πεδία
της άμυνας, της οικονομίας και της εξωτερικής πολιτικής. Συνιστά, επίσης, ένα
σύνθετο έργο που αφορά σε πολλούς εμπλεκόμενους, στοχεύοντας στην παράδοση
ενός τελικού προϊόντος που φιλοδοξούμε να καταστεί η «αιχμή του δόρατος» του
Πολεμικού μας Ναυτικού.
Τα πλοία αυτά, μαζί με τις υπόλοιπες ελληνικές και γαλλικές ναυτικές δυνάμεις,
θα αποτελέσουν τους καλύτερους εγγυητές της ειρήνης, της ασφάλειας και της
σταθερότητας στα ανατολικά θαλάσσια σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης».