Η “πίσω πόρτα” των Κυθήρων και η αδιαφορία του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ για οργανικά UAV στα πλωτά μέσα του



Από Σάββας Δ. Βλάσσης

Τις τελευταίες ημέρες αλλά και κατά καιρούς, ακούμε για την προσέγγιση ή και προσάραξη ιστιοφόρων σκαφών που μεταφέρουν λαθρομετανάστες στα Κύθηρα. Πρόκειται για μεγάλα σκάφη που μεταφέρουν δεκάδες άτομα και η άφιξη τριών τέτοιων σκαφών τα τελευταία εικοσιτετράωρα στο νησί, έφερε περί τους 250 λαθρομετανάστες. Δημιουργείται η εντύπωση ότι όσo και αν ενταθούν τα μέτρα επιτηρήσεως από πλευράς Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (ΛΣ-ΕΛΑΚΤ) στην μεθόριο με την Τουρκία, οι κόποι πηγαίνουν “χαμένοι” αφού οι λαθροδιακινητές έχουν δυνατότητα να μεταφέρουν ευχερώς το ανθρώπινο φορτίο τους στην “πίσω πόρτα” της χώρας.

Η κατάσταση αδικεί το προσωπικό του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, που αγωνίζεται καθημερινώς να φέρει εις πέρας την αποστολή του, καθώς τα αριθμητικά δεδομένα για την “πίσω πόρτα” δημιουργούν ισχυρή εντύπωση. Η κοινή γνώμη μένει με την εντύπωση ότι το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ κάτι δεν κάνει σωστά. Τα στελέχη του Σώματος που υπηρετούν σε άλλες περιοχές, μένουν με την εντύπωση ότι συνάδελφοί τους σε άλλα νησιά δεν κάνουν το ίδιο καλή δουλειά με αυτούς.

Με άλλα λόγια, εντοπίζεται μία επιχειρησιακή αδυναμία, αυτή την καλύτερης επιτηρήσεως των θαλασσών ανατολικώς – νοτιοανατολικώς Ρόδου, που επιτρέπουν “ταξίδια” σκαφών λαθροδιακινητών από την Τουρκία νοτίως Κρήτης, μέχρι τα Κύθηρα.

Η εικόνα των αυξημένων μέτρων με αδυναμία επιτηρήσεως στα ύδατα “λίγο πιο έξω” από την περίμετρο των ελληνικών νήσων, ανταποκρίνεται σε δραστηριότητα που εξαντλείται σε έναν στόλο πλωτών μέσων. Η υποστήριξη όμως με εναέρια μέσα επιτηρήσεως είναι πραγματικότητα για Ένοπλες Δυνάμεις και Σώματα Ασφαλείας εδώ και χρόνια. Το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ εμφανίζεται να μην έχει ενδιαφερθεί για την ενίσχυση των μέσων του και με τακτικά UAV που αποτελούν πλέον οργανικά μέσα περιπολικών σκαφών, επιτρέποντας την αποτελεσματική επιτήρηση αχανούς εκτάσεως γύρω από ένα πλωτό μέσο, χωρίς περιττές δαπάνες και κόπους πληρώματος.

Η Τουρκία εκμεταλλεύθηκε την τεχνολογική πρόοδο των UAV για να “σφραγίσει” τα πορώδη σύνορά της με Ιράκ και Συρία έναντι των Κούρδων ανταρτών αλλά η Ελλάδα παρουσιάζει αδυναμία αποτελεσματικής επιτηρήσεως με UAV της θαλάσσιας μεθορίου με την Τουρκία και των εγγύς εξωτερικών αλλά εθνικού ενδιαφέροντος υδάτων, από την απειλή των τουρκικών κυκλωμάτων λαθροδιακινητών.