Καταιγιστικές εξελίξεις τις επόμενες μέρες - Αξιολογούνται λεπτομερώς όλες οι
προτάσεις και λαμβάνεται η οριστική απόφαση - Ποιος θα ρίξει τους Γάλλους από
την κορυφή; Η κίνηση - ματ των Ολλανδών που ανατρέπει τα πάντα
Ξεκαθαρίζει όσο περνούν οι μέρες το τοπίο αναφορικά με το ζήτημα της απόκτησης
των τεσσάρων νέων φρεγατών για το Πολεμικό μας Ναυτικό.
Ο χρόνος τον οποίο είχαν στη διάθεσή τους οι «μνηστήρες» για να καταθέσουν
τις προτάσεις τους και τις αλλαγές πάνω σε αυτές, τελείωσε και πλέον όλοι οι
φάκελοι περνούν από το μικροσκόπιο της επιτροπής επιχειρησιακής αξιολόγησης.
Απομένει βεβαίως να φτάσει στο ελληνικό «Πεντάγωνο», την Τρίτη 25/05
πιθανότατα, ο φάκελος με την ολοκληρωμένη πρόταση των Αμερικανών, την οποία
θα παραδώσει στον υπουργό Άμυνας κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο ο υπουργός Ναυτικού
των ΗΠΑ.
Στρατιωτικές πηγές εκτιμούν ότι οι Αμερικανοί θα ρίξουν ισχυρά «χαρτιά» στο
τραπέζι προκειμένου να πάρουν τη «δουλειά» των 5 δισ. ευρώ, ενώ είναι βέβαιο
πως θα βάλουν στην κουβέντα και άλλα ανταλλάγματα, δελεαστικά για την
πολιτική και στρατιωτική ηγεσία. Ωστόσο, η φρεγάτα που προτείνουν οι
Αμερικανοί, η MMSC δεν ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες του Πολεμικού
Ναυτικού, με τους Ευρωπαίους «μνηστήρες» να έχουν φακέλους με πολύ ικανότερα
πλοία και μάλιστα σε όλους τους κρίσιμους τομείς.
Δυνατοί οι Γάλλοι, αλλά...
Σύμφωνα με πληροφορίες, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού έχει ενημερώσει πλήρως
τον υπουργό Άμυνας για τα υποψήφια πλοία, έχοντας φυσικά γνωστοποιήσει και
το ποια φρεγάτα θα είναι η ιδανική για το Πολεμικό Ναυτικό. Ο κ. Νίκος
Παναγιωτόπουλος από την πλευρά του έχει κάνει μια πρώτη ενημέρωση στον
Κυριάκο Μητσοτάκη για την εξέλιξη της υπόθεσης, αναφέροντας σύμφωνα με
πληροφορίες και ποιες από τις προτάσεις είναι οι πιο ελκυστικές.
Υπενθυμίζουμε πως οι Γάλλοι προτείνουν τις πανίσχυρες φρεγάτες Belh@rra, οι
Αμερικανοί τις MMSC, οι Ολλανδοί τις SIGMA 115, οι Γερμανοί τις A200 και
A300 μαζί με 2 υποβρύχια Type 214, οι Άγγλοι τις φρεγάτες Type 31, οι
Ισπανοί τις F110 και οι Ιταλοί τις FREMM, σχεδίασης της εταιρείας
Fincantieri.
Μέχρι και την τελευταία στιγμή οι ενδιαφερόμενες εταιρείες έστελναν συνεχώς
βελτιώσεις στις προτάσεις τις οποίες ήδη έχουν καταθέσει και αφορούσαν
κυρίως αλλαγές στη διαμόρφωση των πλοίων, τον οπλισμό, αλλά και τη μείωση
του κόστους μιας και ο ισχυρός ανταγωνισμός ανάγκασε τους πάντες να
υποχωρήσουν στις απαιτήσεις τους.
Αναμφισβήτητα, την πιο δελεαστική πρόταση την έχουν οι Γάλλοι. Οι πανίσχυρες
FDI Belh@rra HN αποτελούν ένα υπερόπλο στα χέρια οποιασδήποτε χώρας, μιας
και βασίζεται στην υψηλή τεχνολογία, τις μεγάλες δυνατότητες στην
αντιαεροπορική άμυνα περιοχής αλλά και τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, με το
πρώτο πλοίο να μπορεί να παραδοθεί στην Ελλάδα το 2025.
Το «χαρτί» που έπαιξε η κατασκευάστρια εταιρεία Naval Group, αποδεσμεύοντας
τους πυραύλους SCALP NAVAL ενίσχυσε ακόμα περισσότερο τη γαλλική πρόταση, με
το Παρίσι να δίνει ένα πλοίο «gamechanger».
Ωστόσο, η επιμονή των Γάλλων να μην αποδεσμεύσουν ισχυρό πλοίο από το Στόλο
τους και να το παραχωρήσουν στην Ελλάδα μέχρι να φτιαχτούν οι Belh@rra,
φαίνεται πως αποδυνάμεωσε την κατά τα λοιπά εξαιρετική πρόταση του Παρισιού.
Οι Γάλλοι τονίζουν πως η αντιαεροπορική φρεγάτα AAW Jean Bart και η
ανθυποβρυχιακή φρεγάτα ASW Latouche-Treville είναι αξιόπλοα σκάφη, πολύ καλά
συντηρημένα, με εξαιρετικές δυνατότητες, που θα έρθουν στην Ελλάδα σε έξι
μήνες από τώρα και κυρίως... δωρεάν! Με απλά λόγια, μας τις χαρίζουν. Όμως,
λύνουν ζητήματα του Στόλου ή μήπως προσθέτουν; Αυτό, μπορεί να είναι τελικά
και το ερώτημα που θα κάνει τη διαφορά στην όλη η υπόθεση της αγοράς νέων
φρεγατών.
Με... αντοχές στην τελική ευθεία οι Ολλανδοί
Αν στην αρχή της «ναυμαχίας» μας έλεγε κάποιος ότι είναι πιθανό οι Ολλανδοί
να βγουν νικητές απέναντι σε Γάλλους, Γερμανούς, Αμερικανούς, Ισπανούς,
Βρετανούς και Ιταλούς, θα λέγαμε πως δεν υπάρχει περίπτωση.
Κι όμως, οι Ολλανδοί κινούμενοι στρατηγικά, μεθοδικά και έχοντας ένα
εξαιρετικών δυνατοτήτων πλοίων να προτείνουν, τη φρεγάτα Sigma 11515,
πλασαρίστηκαν σταδιακά στις πρώτες θέσεις.
Βεβαίως, οι Sigma δεν φέρουν τους πανίσχυρους Scalp Naval, ωστόσο το κόστος
τους είναι πολύ χαμηλό και έτσι η πρόταση γίνεται ιδιαιτέρως ελκυστική.
Εκεί που οι Ολλανδοί έπαιξαν έξυπνα είναι το ζήτημα της ενδιάμεσης λύσης,
προτείνοντας 2 φρεγάτες «Μ» από το Ολλανδικό Ναυτικό, αφού πρώτα συντηρηθούν
και αναβαθμιστούν. Πρόκειται για δύο πλοία κλάσης Karel Doorman, γνωστές και
ως M, την Van Speijk(F828) και την Van Amstel(F831) οι οποίες επιχειρούν για
το Ολλανδικό Βασιλικό ναυτικό από τα μέσα της δεκαετίας του 90’. Πρόκειται
για «σκαριά» γνώριμα στο Πολεμικό Ναυτικό, μιας και αποτελούν εξέλιξη των
φρεγατών S, τις οποίες διαθέτει στο οπλοστάσιό του ο Ελληνικός Στόλος από
τις αρχές της δεκαετίας του 80’.
Οι δύο Karel Doorman ενδιαφέρουν ιδιαίτερα το Πολεμικό Ναυτικό αφού σε
περίπτωση απόκτησής τους σε χρόνο ρεκόρ θα μπορούν τα τις στελεχώσουν
πληρώματα από φρεγάτες S τις οποίες θα αποσύρει ο Στόλος. Σύμφωνα με
πληροφορίες, τα ολλανδικά πλοία είναι σε καλή κατάσταση και μπορούν να
βοηθήσουν άμεσα τον ελληνικό Στόλο.
Μάλιστα, το κλιμάκιο του Πολεμικού Ναυτικού που μετέβη στο Άμστερνταμ για
την αξιολόγηση των μεταχειρισμένων φρεγατών τύπου «Μ» φέρεται να διαπίστωσε
πως τα σκάφη είναι σε καλή κατάσταση και μπορούν να βοηθήσουν το Στόλο μας.
Επίσης, υπάρχει πληροφορία πως εκτός των δυο Ολλανδικών φρεγατών τύπου «Μ»,
έχει πέσει στο τραπέζι και το ενδεχόμενο απόκτησης για ακόμη δυο φρεγάτες
«Μ» των Βέλγων, σε πολύ καλή τιμή, γεγονός που καλοβλέπει το ΓΕΝ.
Κρατήστε στο πίσω μέρος του μυαλού σας και κάτι τελευταίο... αν για τον
οποιοδήποτε λόγο η υπόθεση παρουσιάσει εμπλοκή και η αιτία είναι η ενδιάμεση
λύση, τότε είναι βέβαιο πως το «πακέτο» θα σπάσει και το ζήτημα της
ενδιάμεσης λύσης θα εξεταστεί κατά μόνας, με το Πολεμικό Ναυτικό να βάζει ως
προτεραιότητα την απόκτηση νέων πλοίων και σε δεύτερο χρόνο θα δει πώς θα
καλύψει τις υπάρχουσες ανάγκες. Αυτό ξεκαθάρισε άλλωστε και ο υπουργός
Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος στη Βουλή: «Το Πολεμικό Ναυτικό εφόσον
απαιτηθεί θα εισηγηθεί τυχόν διαχωρισμό της ενδιάμεσης λύσης από το
πρόγραμμα νέων φρεγατών»
Η επόμενη εβδομάδα θα είναι καθοριστική και θα ξεκαθαρίσει εν πολλοίς το
τοπίο, ενώ η τελική απόφαση αναμένεται στις αρχές Ιουνίου. Όπως φαίνεται
όμως με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, οι Γάλλοι και οι Ολλανδοί έχουν σαφές
προβάδισμα και ο νικητής θα κριθεί κυριολεκτικά σε πολύ μικρές λεπτομέρειες.